Warm aanbevolen: de dagen zonder vlees

Jaja, wij doen weer mee met de dagen zonder vlees. Niet voluit, maar 5 op 7, zoals we nu al een poosje doen en hopen een lang leven te kunnen doen. ‘t Is een idee uit het boek van  Dorien Knockaert: op werkdagen vegetarisch eten, op weekenddagen mag er vlees op tafel komen. Waarom? Daarom:

“…je zou kunnen streven naar veeteelt waarin geen eten verspild wordt, en waarin je dus alleen dingen aan het vee voedert die niet door mensen worden gegeten: afval uit de landbouw en voedingsindustrie, en gras van land dat niet geschikt is voor andere gewassen. Dan zou je ongeveer twee zevende van de veestapel overhouden. Twee vleesdagen per week dus.”

(>Goed Eten, pag. 38 en 40, Dorien Knockaert)

Ik voelde me meteen aangesproken door dit concept, omdat ik té graag vlees eet om helemaal veggie te gaan. Werkdagvegetarisme is een mooi compromis: ik kan mijn honger naar een stevige steak, gehaktballen in tomatensaus, een schel salami of een stoofpotje van lam stillen in het weekend. Maar door op weekdagen het vlees van mijn menu te schrappen, maak ik toch een verschil. Bovendien is het goed voor de portemonnee, is het gezond en smaakt vlees nu zoveel beter!

Sinds de DZV van vorig jaar is er een wereld voor me open gegaan. Ik gebruik nu ingrediënten waar ik voorheen het bestaan niet van af wist. Mijn kruidenrekje is aardig gevuld en ik heb drie soorten linzen in mijn voorraadkast. Ik haal voor mijn weekmenu veel inspiratie op de blog van Ann en uit het boek van Dorien en Veg! Voor zij die mijn weekmenupagina nog niet kenden: alhier houd ik mijn menu’s bij.

Dit gezegd zijnde: u doet toch ook weer mee? Ik kan het alleen maar aanraden. De Dagen zonder vlees hebben me echt aan het denken gezet.

Dit bericht werd geplaatst in Dagen zonder vlees en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Warm aanbevolen: de dagen zonder vlees

  1. leezzz zegt:

    Jup, ik doe zeker mee, deze keer the whole nine yards. Allee, in die zin dat ik zo veel mogelijk vegetarisch ga eten, maar dat ik niet moeilijk of ambetant ga doen op familiefeesten en dergelijke, en dat ik dan ook gewoon keihard ga genieten van een stukske vlees. Uiteindelijk zal dat toch op 6 à 6,5 op 7 komen, dus da’s niet slecht hé. En ik zie het als een opstapje om daarna meer vegetarisch dan nu te eten, want momenteel zitten wij maar aan 2 of 3 op 7 denk ik, en dat mag gerust naar 4 of 5 gaan.

  2. fie zegt:

    hi, Dorien deed ons hetzelfde beslissen. vegi in de week en stoofvlees in’t weekend.
    Een goed compromis

  3. Pingback: LienWeb » Dagen zonder vlees 2013

  4. Photo-copy zegt:

    Ik doe ook weer mee. Heb er echt zin in om nieuwe receptjes te bedenken of mijnen draai aan bestaande te geven. :)

  5. ysabje zegt:

    ik doe (helaas) niet mee. ik kan het nog niet opbrengen. het kost energie om maaltijden zonder vlees te bedenken en aan de kinderen verkocht te krijgen. en die energie heb ik momenteel niet. maar ik denk wel dat het kan. en dat het goed is. en dat het onvermijdelijk is. ook voor mij.

Geef een reactie

