Verkeerde verwachtingen

Ongelooflijk toch hoe een mens verkeerde verwachtingen kan hebben. Tijdens mijn zwangerschap dacht ik zo over moederschapsrust: een zee van tijd, boeken lezen, gaan wandelen met mijn klein vriendje, lekker koken, het huis op orde houden en eindelijk eens de ‘papieren’ sorteren. En oh ja, korte nachten, dat hoorde er ook wel bij.

Die zeeën van tijd zijn eerder kleine plasjes. Ze zijn opgedroogd voor je er erg in hebt.

Boeken lees ik wel, maar geen literatuur. Wel babyboeken, opvoedingsadviezen, forums voor jonge ouders, blogs over kinderen,… Aaargh.

Wandelen lijkt, gezien de huidige weersomstandigheden, niet meteen aangewezen. En als de zon doorbreekt, is er smogalarm. Het is ons niet gegeven.

Koken? Wanneer? Sinds de geboorte van Tristan heb ik, de feestdagen niet meegerekend, alleen nog maar boterhammen gegeten.

De zetel is een gigantisch verzorgingskussen geworden. De lavabo’s zien helder wit van het stof. Het toilet is dringend aan een vers geurblokje toe. De slaapkamer heeft een nieuwe vloerbedekking: vuile kleren, jassen, tetradoeken en rompertjes. Slechte punten voor orde en netheid.

De papieren hebben een voorlopig onderkomen gevonden op de tweede verdieping. Ik kom er niet wegens te hoog en te koud. En ook wel wegens geen zin.

De korte nachten zijn korter dan gedacht. Tristan is een nachtmens. Na zijn laatste avondvoeding is hij alerter dan ooit. Met wakkere oogjes nodigt hij me uit om te knuffelen. Aan mijn vernietigende blik heeft hij geen boodschap. Er zit dus niets anders op dan hem in m’n armen houden en wezenloos voor me uit te staren. De romantiek van het moederschap is hier ver te zoeken.

Maar, het moederschapgevoel is niet te omschrijven. Het is onbevattelijk voor iemand die het nog niet is. Het is ongrijpbaar. Het is onvoorwaardelijke liefde. Het is ongeloof. En eigenlijk is het nog meer dan dat alles. Niet te missen!

Geef een reactie

