Mooi

Thema van de jeugdboekenweek 2008 is ‘mooi’. Stichting Lezen is dan ook op zoek naar het mooiste kinderboek aller tijden. Er werd een lijstje samengesteld met 99 titels. Als je je favoriete boek niet vindt op de lijst, mag je zelf een honderdste boek toevoegen. Op de lijst vond ik alvast heel wat boeken die in aanmerking komen voor de prijs:

– De GVR en Matilda. Roald Dahl mag niet ontbreken! Hij was in mijn kindertijd net zo hot als J.K. Rowling nu.

Het grote boek van Madelief (Guus Kuijer) is een verzameling van vijf boeken over Madelief.  Madelief is een grappig meisje dat niet op haar mondje is gevallen en dolle avonturen beleeft. De titels van de boekjes maakten het voor mij als kind alleen al het lezen waard: ‘Grote mensen daar kan je soep van koken’ en ‘Een hoofd vol macaroni’.

Kruistocht in spijkerbroek (Thea Beckman). Een klassieker. Ik las het in één ruk uit toen ik ziek te bed lag bij mijn grootouders.

Misschien wisten zij alles (Toon Tellegen). Pas ontdekt op latere leeftijd. Leuk boek met verhalen over een dierenbos, met de eekhoorn in de hoofdrol. Ligt momenteel op het toilet.

Pluk van de Petteflet (Annie M.G. Schmidt). Zou ik graag nog ‘ns herlezen. Ik herinner me alleen nog vaag het personage Mevrouw Helderder.

Raad eens hoeveel ik van je hou (Sam McBratney). Heb je dit schattige boekje nog niet cadeau gedaan aan uw lief? Doen! Citaat van Grote Haas: “Ik hou van je van hier tot aan de maan…En terug!”

– Ook Bart Moeyaert is van de partij. Ik blij! Vreemd genoeg kon ik zijn boeken niet zo smaken als kind. Ik vond ze te sober. Maar het is net die eenvoud die me nu zo bekoort. Als je Bart Moeyaert nog niet kent, rep je dan naar de boekhandel. Vooral zijn dichtbundels zijn pareltjes!

Wat ontbreekt op het lijstje:

Alleen op de wereld (Hector Malot). Ik las de vereenvoudigde versie van dit boek toen ik een jaar of tien was. Het was de eerste keer dat ik moest huilen bij een boek. Ik schaamde me er zelfs een beetje voor. Toen wist ik nog niet dat het me nog vaak zou overkomen…

Maanzaad (Lydia Rood). Ontroerend verhaal over Papaver, een meisje dat op haar 13de verjaardag een brief krijgt die haar overleden moeder voor haar heeft geschreven.

Vandaag ga ik bij opa logeren. Mijn absolute topper. Een prentenboek met prachtige tekeningen over een ondeugend klein meisje dat bij haar opa gaat logeren. Ze heeft een knuffeldiertje, een poesje dat Sloompie heet. Superschattig. Pure nostalgie!

Benieuwd naar jullie favorieten…

Noot: Ik mis m’n boeken zo… Ze hebben hun plaatsje in de boekenkast moeten ruilen voor een koude, vochtige kelder. Ja, want daar liggen ze, mijn schatjes, te wachten op eerherstel.

Geef een reactie

