Gentse klinkers

zonder_hobbels_straat.jpg

Tijdens mijn zwangerschap was ik bedreven in het ontwijken van hobbelpaadjes. Fietsen in Gent is sowieso een hobbelige aangelegenheid. Ik ben een vrij geoefend fietser. Tramsporen, Gentse koppen of loslopend wild vormen al lang geen obstakel meer. Maar met een kindje in de buik ben je maar beter extra voorzichtig. Op het einde van mijn zwangerschap vond je mij dan ook vooral wandelend door de stad.

Voor het kindje kochten we een stevige buggy. Eentje die tegen een stootje kan. Eentje die de Gentse straatstenen meester kan. Wij noemen onze buggy wel eens ‘de Rolls Royce’. Want, gezien de slechte staat van de Gentse voetpaden, rijd je maar beter met een klassebak. Met de voetpaden is het namelijk nog erger gesteld dan met de rijbaan. Losliggende klinkers, gapende voegen, putten en bulten. Zelfs de waterpas hebben ze thuisgelaten bij het aanleggen van de trottoirs. Soms ligt Tristan zo te schudden dat ik vrees dat hij een hersenletsel zal overhouden aan zijn dagelijkse uitstapje. Dus ontwijken we de hobbelpaadjes en maken we ellenlange omwegen om op bestemming te geraken.

’t Zou handig zijn moest er voor iedereen op wielen een aanduiding komen. Zonder hobbels straat. En een routeplan met alternatieve reiswegen voor al wie vlak boven hobbelig verkiest.

Geef een reactie

