Me-time

Ik rijd met de fiets naar de muziekschool. Het is nevelig en fris, maar ik geniet van het briesje op m’n chauffagewangetjes. Mijn eerste echte avondje me-time. Ik heb mezelf voorgenomen ervan te genieten. Ondanks de vermoeidheid.

Ik rijd de straat uit, voorbij het speelpleintje. Hier zal Tristan later spelen met z’n vriendjes. En kom ik hem en z’n speelkameraadjes versgebakken cake brengen. Want van spelen krijg je honger.

Even later passeer ik het Gravensteen. Ik denk aan Tristan. Aan hoe zijn naam zich leent om in de huid te kruipen van een koene ridder of een legendarische held die strijdt voor rechtvaardigheid. Later zullen we samen de toren beklimmen en uitkijken over Gent. Ons Gent.

De Graslei en de Korenlei liggen er vredig bij op deze kille winterdag. Maar ooit, als dit fraaie stukje binnenstad in zonlicht baadt, zullen wij hier ijsjes likken. Samen zullen we het gedicht op de kaaimuren lezen.

Onder de maan schuift de lange rivier                                                                                                                                                                                Over de lange rivier schuift moede de maan

We wuiven naar de bootjes en bengelen met onze benen vervaarlijk over de rand van de kade. Maar er kan ons niets overkomen. Samen kunnen we de wereld aan. Tristan en ik. Een bijzonder genootschap.

De muziekschool lonkt. Kleine stemmetjes huppelen als dartele hertjes uit het notenleerklasje. Een viool wil hoge toppen scheren. Een treurig pianostuk vult de hal met weemoed. En weer denk ik aan Tristan. Aan hoe hij mijn leven vult met muziek. Soms adagio, lento of andante, dan weer allegro, vivace en mosso. Maar altijd con brio.

Tot zover mij avondje me-time. Het was om in no time en gevuld met gedachten over Tristan. Weinig me, veel he. Volgende keer beter.

Een gedachte over “Me-time

Geef een reactie

