Foert

Na de geboorte van Tristan kocht ik een draagdoek. Ik gebruikte hem vooral binnen om Tristan in de buik-tegen-buik houding van zijn refluxpijntjes te verlossen. Maar ik ben niet de handigste thuis en die lange repen stof wekten soms vooral ergernis als ik er niet in slaagde om ze enigszins ergonomisch rond mijn lichaam te draperen.

Gelukkig is er Lien. Zij organiseerde afgelopen zondag een draagdoekenworkshop. Eva van de doekentheek leerde ons de correcte knooptechnieken aan en demonstreerde de verschillende modellen. Wie nog twijfelde aan de voordelen van een draagdoek, ging overtuigd naar huis. Ik dus ook. Gisteren ging het knopen al stukken beter. En vandaag hebben we zowaar een uur gewandeld. Wie denkt dat draagdoeken alleen zijn weggelegd voor geitenwollensokkentypes en hippies heeft het dus helemaal mis.

Dankzij Eva voel ik me nu ook helemaal niet meer schuldig dat ik Tristan zowat de hele dag dicht bij mij houd. Als hij moe wordt van het spelen, neem ik hem bij me in de zetel. Dan lezen we gezellig samen een boekje of slaapt hij op mijn buik. Dit voelt het beste aan, maar het is een levenswijze die wel eens kritiek oplevert. Wij, westerlingen, worden geacht structuur en regelmaat aan te brengen in het leven van een pasgeborene. En we leren onze kinderen tegennatuurlijke dingen aan, zoals slapen op de rug (bij buikslapers zoals Tristan) of eten op vaste tijdstippen. Nu durf ik gewoon foert zeggen tegen alle – ongetwijfeld goedbedoelde – opvoedingsadviezen van anderen. Wij doen ons ding. En we worden er alleen maar vrolijker van. (En neen, dit betekent niet dat Tristan een vrije opvoeding zal krijgen…)

Een gedachte over “Foert

  1. Groot gelijk Nike! Zo denk ik er ook over. Een baby heeft veel aandacht en warmte nodig. De regelmaat komt later wel. Eva heeft me al veel geleerd over baby’s en borstvoeding. Het is echt wel een schatje! 🙂

Geef een reactie

