Baksteen in de maag

Ik ben één van de weinigen die geen baksteen in de maag heeft. Meer nog: ik haat alles wat bouwen en verbouwen betreft. En ja, wij hebben een huis gekocht waarin we volop aan het verbouwen zijn. De oorsprong van die haat is dus niet ver te zoeken. Ik zie dat huis als een spaarboekje. Meer niet. Het feit dat het van ons is draagt niet zozeer bij aan mijn geluk. In ons appartementje was ik even gelukkig. En dat was kleiner en niet van ons. Ik kan het niet helpen, maar ik vind dat er ontzettend veel geld naar een hoop stenen gaat. Terwijl je als jong mens beter je geld zou steken in reizen, cultuur,.. Want dan ben je 60, heb je een mooi huis, heb je tijd en wil je eindelijk eens een stukje van de wereld zien. En dan krijg je het aan je hart. Of krijg je kanker. En kijk je terug op je leven van werken en kuisen. Nee, dank u.

Reizen, dat doen we véél te weinig. Daar word je als mens pas echt rijker van. Ik ben niet onder de indruk van gepensioneerden met een enorme villa, een dure auto en een leven van zondagse slagroomtaartjes, familiefeestjes en schone schijn. Maar de gewone man die geproefd heeft van verschillende culturen, de mooiste landschappen heeft aanschouwd, bergachtige wegen heeft bewandeld, wilde zeeën heeft bevaren,… daar heb ik bewondering voor. Diezelfde man die ook boeken heeft gelezen en oor heeft voor de schoonheid van muziek. Die man heeft een vermogen dat exuberant is. Meer nog, het daalt niet in waarde. Dus, als ik kiezen mag,…

Het werk dat mijn wederhelftje en zijn vader in ons huis hebben gestoken is even bewonderenswaardig. Na het werk nog een paar uurtjes doorwerken in het huis… Je moet het hen maar eens nadoen. Zo zie je maar, iedereen is anders. En het is nu net die diversiteit die het leven zo boeiend maakt.

Geef een reactie

