[wijvenweek] Gepluimd

Ik heb geen haar. Ik heb pluimpjes. Niets mee aan te vangen. Het hangt maar wat. Geen krullen die dansen op mijn voorhoofd. Of lange vlechten die mijn rug kriebelen. Of weelderige lokken die elegant over mijn schouders vallen. Alleen maar wat triepen die kriebelen aan mijn neus. Ik ben dan ook zo verschrikkelijk jaloers op de meiden van de haarreclames. Zo’n volumineuze, blinkende haardos wil ik ook.

Ik heb zowat alles op de markt geprobeerd: shampoo voor fijn haar, voor futloos haar, voor extra volume, verrijkt met extra proteïnen, met Lotusbloem extracten, met anti-oxidanten, met Jojoba-olie,… De flesjes beloven veel moois. Lifting vanaf de wortel. Volume zonder het haar te verzwaren. Shampoo die het haar versterkt vanaf de wortel en het sterk en gezond laat aanvoelen. Maar wat ik ook probeer, mijn haar wordt er alleen maar pluiziger van.

In een vlaag van waanzin liet ik mijn haar eens helemaal kort knippen. Zo kort dat mijn hele vriendenkring in stilte dacht dat ik lesbisch was geworden. Het bleek ook nefast voor mijn liefdesleven. Nimfen horen langharig te zijn. Dus liet ik het weer groeien. Tot bijna over mijn schouders. Maar mijn staartje was maar een pink dik. En mijn pluimen zijn zo zijdezacht dat ze gewoon uit het rekkertje glijden. Ook maar niks, moeten de mannen gedacht hebben.

Nu is het weer halflang. Zo tot ergens onder mijn oren. En het valt uit. Nevenverschijnsel van de zwangerschap. Overal vind ik haar. Een bosje op mijn kussen. In Tristans vuistje. In de sterilisator. In het afwaswater. Op de badkamervloer. In de filter van de droogkast. Overal, behalve op mijn hoofd. Wat hebben mannen het toch makkelijk. Zelfs kaalkoppen met putten in hun hoofd en een vette hoofdhuid worden sexy bevonden. Ach, ik leer er mee leven. En liever pluimen op mijn kop dan in mijn gat.

Geef een reactie

