[wijvenweek] De lokroep van luxeartikelen

Ik kan geen geld geven aan kleren. Aan een T-shirt wil ik maximum 15 euro spenderen. Meer vragen voor een onbenullig lapje stof vind ik afperserij. Wat duur is, is daarom niet beter van kwaliteit. En het is beslist ook door kinderhanden gemaakt. Maar heel soms geef ik me over aan de lokroep van de luxeartikelen.

Ik heb een K-Way, een echte. Zo één van 35 euro voor een flinterdun laagske plastiek. Argument: ik heb geen auto, dus moet ik mij noodgedwongen met de fiets verplaatsen. Ook in slecht weer en dan hou ik het liever droog. Zo’n dure regenjas houdt de nattigheid héél misschien tien minuten langer tegen.

Ik heb een zomerjas van O’Neill. Het equivalent van de H&M was 80 euro goedkoper. Argument: ik ben uniek. En ik wil geen jas die de helft van de bevolking ook heeft. Voor een vierkante centimeter bloemenprint op de rug haal ik graag mijn portefeuille boven.

Schoenen. Uit een hele etalage met schoenen zonder prijskaartje, haal ik er ongetwijfeld de allerduurste uit. Ik kan het niet helpen. Echt niet. Het heeft niets met vrouw-zijn te maken. Ik ben geen Imelda. Ik ben geen schoenenfetisjist. Ik koop maar één paar schoenen per seizoen. Maar ze moeten mooi en degelijk zijn. En voor vakwerk betaal je de prijs. Punt. Uit.

In de supermarkt gaat het er net zo aan toe. De producten van den Aldi zijn even goed. Maar geen enkel ‘wit product’ kan de hazelnootsmaak van Nutella evenaren. Alleen van echte Kinder Bueno’s krijg ik een culinair orgasme. En dan heb ik het nog niet gehad over tandenborstels, tampons, cornflakes en ketchup.

Tot slot: ik ben een ongeduldige shopper. Ik ben eigenlijk gewoon een ongeduldig mens. Het moet snel gaan. Van lange rijen aan de paskotjes loop ik weg. De solden mijd ik als de pest. Dus ga ik het liefst shoppen op een werkdag. ’s Morgensvroeg. De ochtend eindigt steevast in de Fnac. Want aan letters kan ik wel geld geven. Véél geld.

Een gedachte over “[wijvenweek] De lokroep van luxeartikelen

Geef een reactie

