Dank voor bewezen diensten

Na 17 jaar trouwe dienst hebben we afscheid moeten nemen van onze vierwielige vriend. 100 euro hebben we er nog voor gekregen. Goed voor wisselstukken. Meer niet. Voor mij is hij van onschatbare waarde, het autootje dat meer dan eens minachtend ‘uwe rolschaats’ of ‘da schoendozeke’ werd genoemd. Hij mag dan wel Mini zijn in formaat, hij is Jumbo in prestaties. Zo ging hij in zijn eerste levensjaar samen met ons de trein op richting zuiden van Frankrijk. In de bergen liet hij zijn soortgenoten van groter kaliber een poepie ruiken. Met ronkende motor reed hij gezwind de steilste paden op, met gepaste sierlijkheid zoefde hij door haarspeldbochten. De toon was gezet. Hij zou ons niet in de steek laten.

Toen ik mijn rijbewijs haalde (in 2003 pas) werd ik zijn baasje. We hadden een deal. Ik verdedigde hem door dik en dun. Hij bracht me overal heen. Ik wierp hem nog een handkusje toe na ons laatste ritje. Nu staat hij elders in het land op een parking kou te lijden. Hopelijk vindt hij snel rust. Vaarwel, lief, klein autootje.

Een gedachte over “Dank voor bewezen diensten

  1. Toen we onze opel astra verkochten voor ‘wisselstukken’ moest Elena toch ook een traantje wegpinken. De auto waar Elena in leerde rijden en die ons van België naar Griekenland had gebracht.
    Telkens we op de baan een zelfde type opel-astra zagen moest Elena een brok wegslikken. Het mag dan maar een auto zijn, je raakt er toch emotioneel aan gehecht.

Geef een reactie

