Eén jaar geleden…

Mijn dagboek 20 april 2007: “…Vannacht maar één keer wakker geworden van de pijn. Ik heb geprobeerd om het zonder pijnstillers te verdragen…”

Even duiden. Half april vorig jaar kreeg ik op een middag heel erge buikpijn. Zo erg dat ik dubbel plooide van de pijn. Ik meende de pijn te herkennen als darmspasmen, pijnlijke krampen in de buik waar ik als tiener veel last van had. De pijn ging niet weg. Ik lag nachten wakker. Zat gehurkt tegen de koude muur. En sliep met mijn knieën helemaal opgetrokken om de pijn toch maar enigszins te verlichten. Op een zaterdag, na een vreselijke nacht, trok ik naar de huisartsenwachtpost. Spasmen, klonk het verdict. Met Buscopan en pijnstillers te verlichten. En als het na het weekend niet was opgelost, moest ik maar eens de huisarts raadplegen. Zo geschiedde, want de pijn bleef.

Mijn huisarts deed een bloedafname. Want ik was gestopt met de pil en je weet maar nooit, hé. Ik wimpelde het af. Ik was inderdaad net gestopt met de pil. Maar het zou maanden duren vooraleer alles vanbinnen terug op orde was en klaar was voor bevruchting, dacht ik in mijn kinderlijke naïviteit. Diezelfde avond, om 21u43, rinkelde de telefoon. De dokter. Met goed nieuws. Want de uitslagen van het labo waren binnen en ik was zwanger. Proficiat.

Er volgde een verhaal over toxoplasmose en andere moeilijke woorden, maar ik was zo overdonderd dat ik de dag nadien nog eens heb moeten terugbellen. Ik legde de telefoon neer en ging bij Stefaan in de zetel zitten. “Ik ben zwanger,” zei ik beduusd. “Ja!?,” wist Stefaan nog uit te brengen. Het moest even doordringen. Natuurlijk waren we blij. Euforisch zelfs. Maar dat het allemaal zo snel zou gaan, dat hadden we niet durven dromen.

De oorzaak van de buikpijn is nooit helemaal opgehelderd. Voor bandenpijn was het nog iets te vroeg. Gelukkig was ik er een week later van verlost. En toen kwamen de andere zwangerschapskwaaltjes…

Geef een reactie

