Boete in de bib

Verdikke, ’t zit in mijn lijf. Na acht dagen antibiotica was ook mijn darmflora dood en mijn maag om zeep. Gisteren laatste pilletje genomen en vandaag weer keelpijn. Asjemenou?

Maar, we hebben een week verlof. De weergoden beloven niet eens zo’n slecht weer. En het mag dan een beetje druppelen, het begint alvast goed vandaag. Met een buurtfeestje. De ons omringende straten maken zich klaar voor het feestgedruis. Wij profiteren gewoon mee.

Maar eerst naar de bib. Want we zijn alweer te laat. ’t Zal weer geld kosten. Na al die jaren heb ik mijn lesje nog niet geleerd. Ik kan niet weerstaan aan die vier verdiepingen leesvoer. Dus laat ik me elke keer opnieuw vangen. Ik neem een boek mee. Soms twee, soms drie. En eigenlijk vergeet ik op dat moment dat ik beetje vies ben van bibliotheekboeken. Dan kom ik thuis, nestel ik me in de zetel, open ik het boek,… om kruimels aan te treffen. Of bruine strepen aan de rand van het boek, van iemand die zich – so it seems – gesneden heeft aan het papier. Potloodstreepjes, aantekeningen, bladwijzers, snoeppapiertjes. Om van de geur nog te zwijgen. Elk bibliotheekboek heeft zijn verhaal, zijn leven, zijn verleden. Zo is er één dat een stuk van mijn geschiedenis draagt. Een stille getuige van een verloren liefde. Bonjour tristesse van Françoise Sagan stond op de literatuurlijst van de Franse les. Mijn eerste vriendje schreef, ergens halverwege, mijn naam in de kantlijn. Toen ik het boek een jaar later ontleende en mijn naam vond, werd het vuur alleen maar aangewakkerd.

En toch hou ik niet zo van bibliotheekboeken. Ik kom meestal niet veel verder dan de eerste pagina’s. Geef mij maar een nieuw, maagdelijk exemplaar. Dat kraakt en geurt naar letters. Ik spaar wel voor mijn eigen biliotheek. Met hoge kasten en een trapje dat je naar de bovenste plank brengt. Sfeervolle lampjes en een gemakkelijke stoel. En een streepje Bach of Schubert.

2 gedachtes over “Boete in de bib

Geef een reactie

