Mijn mama

Op een noodlottige dag in april viel mijn mama van de fiets. Ze bezeerde haar schouder. Een week later kreeg ze een vreemd gevoel in haar gezicht. Een geknelde zenuw dacht men. Op de hersenscan zag men echter iets heel anders. Een tumor. 3.5 centimeter diameter. Gelegen diep in de hersenen, in de buurt van een belangrijke ader en de oogzenuw.

De tumor is een meningeoom. Dat is een goedaardig gezwel van de hersenvliezen. De behandeling bestaat uit operatieve verwijdering. Als het nodig is, volgt nadien nog een eenmalige bestraling. Op dit eigenste moment ligt mijn mama op de operatietafel. De ingreep is vrij ingrijpend (let op de woordspeling) en zal vermoedelijk een tiental uur duren. Er wordt een luikje gemaakt in de schedel. De tumor wordt dan van binnenuit uitgelepeld. Na de operatie zal mijn mama vermoedelijk twee dagen in een kunstmatige slaap gehouden worden om druk op de hersenen te voorkomen.

Ik hoop dat ik haar vanavond nog eens kan gaan bezoeken op intensieve zorgen. En geloof me, het doet raar om mijn mama – een jonge, sterke vrouw – zo hulpeloos te zien.

3 gedachtes over “Mijn mama

  1. Ik lees nu pas wat er die voorbije dagen voor jullie voorbijgeraasd kwam.
    Gelukkig lijkt het ergste voorbij, maar toch veel sterkte voor jullie en jouw ouders voor de komende weken!

Geef een reactie

