What’s in a name

Het gebeurt regelmatig dat mensen niet weten hoe ze mijn naam moeten uitspreken. Als er namen worden afgeroepen, weet ik altijd wanneer ik aan de beurt ben. Als het even stil is. Mensen hebben precies efkes bedenktijd nodig voor ze zich wagen aan een vierletterig voornaamke als dat van mij. En om voor eens en altijd alle misverstanden uit de wereld te helpen: ’t is niekee. Allé, ge moogt nog kiezen waar ge de klemtoon legt: op de ie of op de ee.

’t Is dus niet naaik, of naaikie of nieke met doffe e. En voor ge de moppentrommel bovenhaalt: ik ben niet naar de sportschoenen genoemd. Meer zelfs: ze bestonden nog niet toen ik mezelf uit het geboortekanaal heb geperst. En gij nu. Als ge een beetje welopgevoed zijt, weet ge dat de schoenen genoemd werden naar de Griekse godin van de overwinning. Ewel, ik dus ook.

En mijn familienaam? Een y kan als ie of ij worden uitgesproken. Wij komen uit de West-Vlaanders en daar is het ie. Annies dus.

Zo, weer iets bijgeleerd vandaag.

2 gedachtes over “What’s in a name

  1. pffff, inderdaad what´s in a name.. Hier in het zalige Spain, kan zo goed als niemand mijn naam laat staan mijn familienaam uitspreken. Hier heet ik dus: Mjek Bande….. de “meirssche” laten ze achterwege gezien het volgens hen mijn tweede familienaam is en (denk ik) er gewoon té moeilijk uitziet. Je kunt er soms zóó gek van worden hé, maar ja na al die jaren heb ik me bij Señorita Bande neergelegd.

  2. En dan zou je eens moeten horen hoe ze mijn familienaam VERSTRAETEN uitspreken op de luchthaven van Thessaloniki(Greece). Ze hebben mij zeker 7 keer moeten omroepen voor ik wist dat het om mijn naam ging.” Last call for Msr.VARSTRATE” of zo iets. Gelukkig zijn wij Vlamingen meedertalig en had ik zo iets gehoord wat op mijn naam geleek. Anders zat ik daar mischien nog. Oeps !!! Ik heb mischien toch te snel gereageert.

Geef een reactie

