Verzamelwoede

Op het intranet hebben wij een prikbord waar medewerkers dingen te koop kunnen aanbieden. De laatste weken zijn het vooral de smurfenverzamelaars die hun weg vinden naar het prikbord. Of liever: de ouders van de verzamelaars, want als ik het goed voorheb is stickers verzamelen nog altijd een kinderhobby. Even duiden: per aankoopschijf van 20 euro ontvangen klanten van een grote supermarktketen een zakje met vijf smurfenstickers. De stickers plak je in een boek. De moeilijkheid: alle stickers proberen bemachtigen.

Nooit gedacht dat dat ooit weer in zou zijn. In ‘onzen’ tijd werd er duchtig geruild. Ik had het vooral voor de WWF-boeken, de voetbal interesseerde mij geen fluit. De stickers zaten per vijf of zes verpakt. Fijn detail: mijn mama verkocht die stickers in haar snoepwinkel. Elke week kreeg ik één pakje, meer dan eens graaide ik stiekem een pakje uit de doos (moet ik met schaamrood op de wangen toegeven). Nooit heb ik zo’n boek helemaal kunnen volkleven. Bepaalde nummers waren gewoon niet te krijgen. De smeerlappen bij Panini maakten waarschijnlijk opzettelijk minder exemplaren van een bepaald nummer. En ondertussen sparen kleine dutskes van kindjes hun centjes om pakskes te kopen in de hoop dat ene ontbrekende nummer te bemachtigen.

Ik kan niet goed begrijpen dat ouders helemaal meegaan in die hype. Er worden zelfs heuse ruiluurtjes georganiseerd.  Maar hé, wie weet heb ik later zelf een zoon met verzamelwoede. En ben ik blij dat het maar stickers zijn. En geen muizenskeletjes. Of  afgeknipte nagels. Braakballen. Duivenveren. Konijnenpoten.

Een gedachte over “Verzamelwoede

  1. ik heb massa’s stickertjes over en gebruik die nu als beloningssysteem. De smurfenverhalen is de boek zijn maar povertjes, daarom vind ik het ook niet belangrijk dat de boek helemaal vol is. Maar ik moet wel toegeven dat ik ook zou gaan ruilen moest mijn zoontje dat vragen (er ontbreken nog een vijftal stickertjes).

Geef een reactie

