Tandjes en moederharten

De natuur is schoon, maar wreed. Neem nu tandjes krijgen. Niemand zal het nut van tanden ontkennen, maar waarom moet het in hemelsnaam zeer doen als ge d’er krijgt. En vooral, waarom moeten ze een paar jaar later weer uitvallen? En waarom groeien de definitieve exemplaren dan zo scheef? Kijk naar mij. Mijn mond was een slagveld. Vier jaar lang heb ik moeten beugelen. En dat doet bij momenten ook verschrikkelijk veel zeer. En ik heb er een slechte gewoonte aan overgehouden: te hard poetsen. Ik verslijt mijn tandenborstels nie normaal. Na één keer poetsen staan de haren al helemaal paraplu. Nu, 12 jaar nadat ze die juwelen van mijn tanden hebben gehaald, loop ik nog altijd met nen ijzerdraad in mijn mond. Hij zit vanachter. Een retentiedraadje noemen ze dat in schone tandartsentaal. Moet ervoor zorgen dat alles schoon op zijn plaats blijft. Zodat het niet allemaal voor niets geweest is.

Maar eigenlijk wou ik gewoon zeggen dat Tristan tandjes krijgt. Den duts. Hij lijdt. ’t Is groots lijden. En wat doet het pijn om hem zo ellendig te zien. Maar ach, wat beurt mijn moederhart ervan op als hij zijn hoofdje tegen mijn schouder vleit. Met zijn neusje in mijn nek. Als hij daar even rust vindt. Of als hij, in bed, een aai nodig heeft. Een troostende hand op zijn rugje. Dan word ik overvallen door een immens geluk. Mama worden, het is het beste dat me ooit is overkomen.

Een gedachte over “Tandjes en moederharten

  1. Dat is inderdaad een zeer gemene streek van de natuur, die tanden. En dan vallen ze daarna weer allemaal uit. Om dan weer nieuwe te krijgen. Dan beugelt ge zo lang, maar als ge er dan nog nog één verliest… Ho maar, dan krijgt ge geen nieuwe meer hoor! Het is allemaal niet eerlijk.

    Bijtstokjes en zalfke van bij Lefeverke.

Geef een reactie

