EHBO-les

Volgende week examen van de EHBO-les. Ik had eigenlijk nooit gedacht dat ik het leuk zou vinden. Je volgt de cursus 1) omdat je zo’n filantroop bent dat je elk levend, menselijk wezen in nood wil helpen, 2) omdat een aai en een zoen niet altijd helpen bij lichamelijk leed van dierbaren. Voor alle duidelijkheid: ik behoor niet tot categorie 1. Meer nog, ik ben eerder geneigd om snel weg te lopen als er iets voorvalt dat te akelig is voor mijn arm zieltje.

We leerden reanimeren, en oh wat hoop ik dat ik dat nooit zal moeten doen. En wat te doen bij verslikking. Bij bloedingen, huidwonden, brandwonden, verstuikingen, breuken, hoofd- en wervelletsels, vergiftiging, pijn op de borstkast en beroerte. Toch heel wat zaken die handig van pas zouden kunnen komen in de zeer nabije toekomst. Denk verslikking. Schaafwondjes. Bloedingskes. Zere voet. Pijn aan ’t vingertje. Want Tristan is dapper. En onbevreesd.

Dat examen, dat is met simulanten. Zo van die mensen die noodsituaties levensecht kunnen naspelen. Gisteren bijvoorbeeld. Het ging over vergiftiging. Er was een simulant die een alcohol- en drugsintoxicatie uitbeeldde. Met naald en al in zijn arm. Even voordien was hij van de tafel gevallen en moesten we hem helpen met zijn nekletsel en bewusteloosheid. Verschrikkelijk levensecht. Door met simulanten te oefenen leren we onze emoties uitschakelen, zeggen ze. Je wordt het gewoon, zeggen ze. Maar ik niet. Oh nee. Ik niet. Ik ben niet zo’n held.

En toch is het boeiend. Ik heb ontzettend veel bijgeleerd. En het zal me beslist helpen om de kalmte te bewaren als Tristan iets voorheeft. Elk jong ouderkoppel zou zo’n cursus moeten volgen. Meer nog, het zou verplicht moeten zijn. Zoals het rijbewijs. Doen!

4 gedachtes over “EHBO-les

  1. Ik heb die cursus ook nog gevolgd. De lessen heb ik allemaal gevolgd, maar het examen heb ik nooit afgelegd. Dat vond ik net iets ‘te’ eng.

    Helaas is de opgedane kennis bij mij redelijk rap gaan vliegen.

  2. Heb twee jaar geleden dat examen ook gedaan – of was het nu 3 jaar. In elk geval moet je binnen de 5 jaar een aantal (ik geloof 8) bijscholingen doen. Dat is er dus nooit van gekomen. Als je zin hebt om er eentje samen te volgen, laat je het maar weten !

Geef een reactie

