Verjaardagen

2008 is een jaar vol belangrijke verjaardagen. Vanavond geeft een leuke collega een feestje voor haar vijftigste verjaardag. Ik ben verhinderd. Door die stomme angine. Maar maandag krijgt ze drie dikke, bacterievrije kussen van me.

Tristan wordt binnenkort één jaar. Wat gaat het vlug. Soms moet ik mezelf aanporren en zeggen: “Hé, geniet van het moment, het is zo weer voorbij.” Zoals gisteren, toen hij me met grote Bambi-oogjes aankeek. En ik hem na een onbewaakt moment met een blik makreel uit de voorraadkast aantrof. Altijd de voorbode van kattekwaad, die Bambi-oogjes. Of hoe hij haastig naar me toekruipt als ik hem kom afhalen in de crèche. En hoe hij dan vaardig tegen me opklimt om te verwelkomen met een hap in mijn wang. Hoe hij met zijn kleine wijsvingertje de kruimeltjes van de tafel plukt. Hoe hij duchtig klankjes oefent. Wat mij betreft mag het allemaal wat trager gaan. Dan kan ik wennen aan het idee dat hij groot wordt.

Straks spring ik ook op een andere tram. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik aan dit gebeuren wat meer luister moet geven dan aan een gewone verjaardag. Misschien een klein feestje met zij die mij het meest genegen zijn? Ik denk er nog eens over na. Maar er is haast bij, want de goede man doet weldra zijn intrede. En wij worden op dezelfde dag gevierd.

Geef een reactie

