Tijd voor mezelf

Sinds Tristan heb ik nog weinig tijd voor mezelf. Weinig tijd om eens heel diep weg te zakken in de zetel. Om een boek te lezen. Om cello te spelen. Om rust te vinden. Maar eigenlijk ligt dat vooral aan mezelf. Ik moet die tijd gewoon afdwingen.

Een betere taakverdeling kan helpen. Duidelijke afspraken over wie wat wanneer doet. Nu laten we het afhangen van wie zin heeft. Zin om op te staan. Zin om voor het eten te zorgen.  Zin om Tristan een badje te geven. Na het werk hebben we vaak allebei geen zin in dat soort dingen. Met een planning is de tegenzin misschien niet helemaal weg, maar aanvaard je je ‘lot’ wel makkelijker.

Een vaatwas kan helpen. En die komt er misschien heel binnenkort. We krijgen een niet onaardig bedrag terug van de belastingen. Goed voor de verbouwingen en een beetje extra luxe in de vorm van een vaatwas.

Een poetsvrouw kan helpen. Het moet zalig zijn om thuis te komen in een opgeruimd, welriekend huis. Strijk aan de kant, de badkamer blinkend als een spiegel, de keuken kraaknet,… Maar die poetsvrouw is nog een punt van discussie. Mijn liefste is nog niet helemaal overtuigd van de meerwaarde. Maar ze zal er komen. Wees daar maar zeker van.

Een eigen kamertje voor Tristan kan helpen. Eindelijk weer eens een boek kunnen lezen in bed. Zonder gestoord te worden door vervelende televisiegeluiden. Zonder opgejaagd te worden door werkjes die liggen te wachten. Zonder verstrikt te raken in het wereldwijde web. Meer nog: het zal mijn nachtrust ten goede komen, want de slaapgeluidjes van ons kereltje houden mij meer dan eens uit mijn slaap!

5 thoughts on “Tijd voor mezelf

  1. Je hebt gelijk die tijd moet je afdwingen. Nu met twee kinderen in huis ben ik verplicht om veel meer structuur in te voeren en het helpt hoor. Mits een strak schema heb ik ’s avonds toch wat tijd voor mezelf, als ik dat niet doe kan ik bezig blijven tot 22u met allerhande huishoudelijke taken. Die structuur lukt me trouwens beter dan toen ik nog maar één kind had. Veel succes

  2. Poetsvrouw en afwasmachine zijn inderdaad wel zeer handig.
    Maar je hebt gelijk, tijd voor jezelf moet je afdwingen. Ik heb het daar ook zeer moeilijk mee, ik ben een slechte planner en daardoor heb ik weinig tijd voor mezelf. Als ik alles wat beter zou plannen zou ik veel extra tijd hebben omdat ik nu de helft van de tijd maar half werk doe.
    Achja, ik zal er maar wat aan moeten werken zeker?

  3. Pas jouw blog ontdekt, en ineens alles aan het lezen. Eigenlijk ben ik zo’n stille lezer, maar hier moest ik gewoon op reageren.
    Na iets meer dan 4 jaar samenwonen met mijn lief hebben we ons twee weken geleden een vaatwas aangeschaft. Hemels! De tijd die dit bespaart!
    (wrsl lees ik binnen enkele pagina’s dat die er al is)

Geef een reactie

