Aaargh

Allez hup, deze morgen weer naar de dokter. Met ons tweetjes. Tristan omdat hij gisteren weer koorts kreeg en toch met erg veel slijmpjes zit. En ik, omdat ik, rara, alweer een angine voelde opkomen. Alletwee een antibioticakuurtje aan ons been, hiep hoi.

Maar wat erger is: ik had de medicatie mee die Tristan moest nemen na ons vorig bezoek aan de kinderarts, anderhalve week geleden. Eén soort pilletjes hiervan mag Tristan van de dokter van wacht nooit meer nemen. Omdat ze niet meer worden voorgeschreven (???), omdat ze een hele rits bijwerkingen hebben én een verhoogd risico geven op wiegendood. Leuk om horen. Tristan neemt ze al anderhalve week en heeft deze zomer ook al een kuur gehad met die medicatie.

Op tinternet lees ik het volgende:

Van deptropine is de werking nooit aangetoond, terwijl bijwerkingen wel duidelijk aanwezig zijn. Er wordt aangeraden terughoudend te zijn in het voorschrijven van deptropine.

De dokter van wacht meldde langs haar neus weg ook nog eens dat de kinderartsen van een ander Gents ziekenhuis véél beter zijn. “Maar dat mag ik eigenlijk niet zeggen”, voegde ze er snel aan toe. Leuk om weten.

Update: Onze apotheker wist te vertellen dat hij ook erg weigerachtig staat tegenover dit product, maar dat het toch nog vaak voorgeschreven wordt door artsenassociaties in bepaalde ziekenhuizen.

3 thoughts on “Aaargh

  1. amai! Estelle heeft alles samen al maanden deptropine genomen in haar korte leventje. Ik ga onze mevrouw met witten jas daar bij ons volgende bezoek toch wat meer uitleg over vragen…

Geef een reactie

