Over 1 en over 30

Er moet natuurlijk ook geschreven worden. Over het feestje van onze eenjarige. En het kaarsje dat doofde door een diepe zucht. Over hoe fier hij stapt met zijn loopwagentje. Over hoe hij van grootouder naar grootouder werd doorgegeven. En hoe hij genoot van die extra aandacht en bijhorend gezoen en geknuffel. Over hoe hij zich ’s avonds voor de tweede dag op rij van zijn melkje kweet. En sindsdien alweer wat grammetjes verloor.

Over hoe 30 worden gewoon hoort bij het leven. Bij een huis en een kind.

Over hoe één jaar moederschap me daarentegen wel heeft ontroerd. Hoe ik de aanloop naar de bevalling en de bevalling zelf opnieuw beleefde in gedachten. Hoe ik Tristan op de dag van zijn verjaardag dicht tegen me aan drukte. En er een traantje vloeide. Nooit verwacht. Nooit gedacht. Dat iemand zoveel voor me kon betekenen.

One thought on “Over 1 en over 30

Geef een reactie

