Kerst en zijn verplichtingen

Ik heb zo’n dubbel gevoel bij de kerstdagen. Iets in mij vindt het allemaal nep. Onnatuurlijk. Wat ooit de gedachtenis van Christus’ geboorte was, is nu een verplichte familiebijeenkomst. Decadent tafelen aan een rijkelijk versierde tafel. En met z’n allen geforceerd gezellig doen. Voor mij hoeft het allemaal niet. Maar ik ben dan ook een geboren cynicus.

Deze tijd van het jaar heeft natuurlijk ook iets moois. De huizen waar lichtjes branden en een kerstboom schittert zijn veilige havens in dagen van koude en donkerte. Niets is zo leuk als een warme woonkamer binnenstappen na een tocht door de ijzigheid. Je verkleumde handen te warmen aan de chauffage en weg te zinken onder een dekentje. De avond die vroeg begint. En niets moet.

Ach, dat ze maar snel voorbij zijn, de feestdagen. Ik ben beslist niet de enige die er zo over denkt.

One thought on “Kerst en zijn verplichtingen

  1. Beh, hier het omgekeerde. Ik zie heel erg hard uit naar Kerstdag, samen zijn met mijn ouders, mijn broer en zus, met de kindjes er nu bij. Op oudejaar samen zijn met de vrienden en de kindjes. Wijs! Die bomen en die lichtjes hoeven dan weer niet voor mij.🙂

Geef een reactie

