De slaap en de wanhoop

Vervolg op de slaappostjes. Het verhaal is nog lang niet ten einde. Zaterdag bleef Tristan bij oma slapen en daar werd hij geen enkele keer wakker. Maar zondag en maandag kwam er van slapen weer niet veel in huis. En het werkjaar is weer begonnen, dus proberen Stefaan en ik fris en monter op het werk te verschijnen. Laten huilen is echt geen optie meer. Tristan slaapt dus alweer twee dagen bij ons in bed. Ik weet dat het verkeerd is. Maar ik weet ook niet wat goed is. Ik heb zo’n aantal bedenkingen.

  • Door hem te laten huilen krijgt het naar bed gaan misschien een negatieve connotatie.
  • Door het lange huilen doet hij misschien een trauma op. Als ik blijf huilen, zullen ze misschien komen. Maar ze komen niet, ondanks al mijn inspanningen. Ze laten mij in de steek.
  • Als hij naar droomt, moet hij zich bij het wakker worden geborgen en veilig voelen. En dat kan alleen maar door onze aanwezigheid.

Of ik schrik heb dat hij op zijn vijfde nóg bij ons in bed zal liggen? Neen. Hij wordt ouder en begint meer te begrijpen. Straks kunnen we hem uitleggen waarom hij beter in zijn eigen bedje slaapt. En kan hij misschien zelf al zeggen wat er precies aan de hand is. We kunnen zorgen dat hij trots is op zijn eigen kamertje en zijn grote bed.

 Dat betekent niet dat we niet blijven proberen om hem in zijn eigen bedje te slapen te leggen. We proberen het elke avond opnieuw. En ooit komt er een dag dat het beter zal gaan. Dat slapen ook voor Tristan een genot wordt. Ondertussen moeten wij gewoon proberen overeind te blijven.

4 gedachtes over “De slaap en de wanhoop

  1. Hey Nike

    Vóór Jitske het eerste levenslicht zag, hadden wij ook allerlei opvattingen over kinderen opvoeden: geen tuutje, altijd consequent zijn …

    Als ouder probeer je natuurlijk zo goed mogelijk je best te doen maar daarbij hou je toch ook rekening met het karakter van je kid. Hoort dat ook niet bij ouder worden en zijn? Uiteindelijk laat je toch altijd wat van je “goede” voornemens varen.

    Je hoort inderdaad vaak schrikwekkende verhalen over kinderen van 5 die nog in bed bij mama en papa slapen. Langs de andere kant heb ik ook al collega’s en vrienden gehoord die hun kindje regelmatig bij hen in bed lieten slapen en waarbij het slapen in eigen bed tóch op jongere leeftijd nog dik in orde kwam. Weinig mensen die willen toegeven dat ze die kleine uk bij hen laten slapen, denk ik. Trouwens … kinderen sliepen nog niet zo een heel lange tijd geleden soms met 6 of meer in bed, ouders ernaast in bed met slechts een laken dat de “kamers” scheidde. Heeft daar ooit een haan naar gekraaid?

    Ik vind dat je gewoon in eer en geweten moet handelen. Als het hele gezin doodop is, zal de fun er ook snel van zijn.

    Ik wens jullie alle 3 veel slaapgenot in 2009, liefst in eigen bed en anders allemaal samen gezellig onder de deken.

  2. Maar Nike toch, klinkt allemaal doodvermoeiend. Ik denk dat jullie goed bezig zijn, doe gewoon waarvan je denkt dat het beste is! Slaap is belangrijk, voor Tristan maar ook van jullie! Supernannygewijs is niet altijd de beste weg he, ik denk dat het allemaal wel inorde komt!!

    Toen Menno zo oud was lag hij ook af en toe bij ons in bed kwam omdat hij urenlang kon wenen. Nu vraagt hij er niet meer om, dus dat gaat echt wel over. Als je maar weet dat het zo niet altijd kan, dat is al belangrijk.
    Veel succes!

  3. Laat je door niemand iets wijsmaken. Voor kinderen opvoeden bestaat er geen regel. Alleen richtlijnen. Maar aangezien er geen 2 gelijke kinderen bestaan,is het toch telkens weer afwachten en uitproberen. Jullie kennen je kind het beste en weet zo ook wat voor hem en voor jullie het beste is. En troost je Wij(opa en oma )zien dat Tristan zeker geen verwent nest is, in tegendeel, wij zien een heel lief ventje die snel tevreden is. En wij willen in het week-end wel een logeetje als het voor jullie eventjes te veel word.

Geef een reactie

