Eeuwige dank

Dinsdag had ik een gesprek met vier vroedvrouwen-lactatiekundigen over het project ‘Babyvriendelijk ziekenhuis’. Dit kwaliteitscertificaat wordt toegekend aan ziekenhuizen die zich inzetten voor de promotie en begeleiding van borstvoeding.

Ik denk nog altijd met heimwee terug aan de tijd dat ik Tristan borstvoeding gaf. Het was met tranen in de ogen dat ik op zes maand volledig op flesvoeding overschakelde. En ik denk met minstens evenveel nostalgie terug aan mijn dagen op de kraamafdeling. Je omringd weten door deskundige en warme mensen was voor mij als kersverse, onervaren mama erg geruststellend en hartverwarmend.

Maar ook naast de werkvloer zijn de vroedvrouwen stuk voor stuk hartelijke persoonlijkheden. Ze zijn gedreven, begeesterd. Ze handelen vanuit het idee dat niets mooier is dan moeder en kind samenbrengen. En dit kan heel eenvoudig door je kindje borstvoeding te geven. Dat willen ze promoten en ze doen het op een heel serene manier, met begrip voor ieders situatie en zonder vooroordelen.

Sommige mensen betekenen heel veel voor me. En het overkomt me wel eens dat ik niet goed weet hoe ik hen moet bedanken. Zo ook de vroedvrouwen, waarvoor ik een diepe en oprechte erkentelijkheid voel.

4 thoughts on “Eeuwige dank

  1. Oh, daar wil ik me helemaal bij aansluiten! Het geduld dat ze daar opbrachten voor mij! Ik zou ze nog iedere dag een dooske pralienen willen geven daarvoor!🙂
    Ik begrijp trouwens niet waarom jullie dat label niet hebben. Gelijk ze me daar geholpen hebben!

  2. Volledig mee akkoord!Tijdens mijn bevalling en kraamperiode op de materniteit en thuis alleen maar super vroedvrouwen ontmoet die altijd op een heel liefdevolle,(eeuwig)geduldige en begripsvolle manier met mij, mijn dochter en mijn husband omgingen. Precies alsof ze voor hun beroep geboren waren…

  3. Hallo Nike

    Ook ik sluit me hierbij volledig aan. Ik geef ons zoontje van 7 maanden nog gedeeltelijk borstvoeding, maar was nooit zo ver geraakt zonder het eindeloze geduld van de vroedvrouwen/verpleegkundigen. Zoals bij veel jonge mama’s liep het absoluut niet van een leien dakje (stuwing, kloven, ontsteking… aargh!) , en ik ben ze daar op de kraamafdeling nog altijd heel dankbaar voor de hulp.

    Een trouwe lezer

  4. Mja, ik heb er volgens mij al eens ergens over geschreven. De verlosafdeling vond ik fantastisch, maar over de materniteit en dan vooral over hun aanpak van de borstvoeding ben ik zeer ontevreden. Ik krijg er nog altijd tranen van in mijn ogen als ik eraan terugdenk. Het enige wat ik wilde was mijn kind borstvoeding geven, maar geduld, begrip en warme persoonlijkheden ben ik er toen het moeilijk ging toch niet tegen gekomen. Ook de excuses van de hoofdverpleegkundige hebben mij hen niet doen vergeven. Moest ik niet zo’n fantastische gyneacoloog zou ik voor het eventuele volgende kindje zeker naar een ander ziekenhuis trekken.
    Als ik het hier zo lees moet ik blijkbaar gewoon pech hebben gehad.
    Nadien hebben we de hulp ingeroepen van een lactatiedeskundige (nochtans ook een vroedvrouw van St-Lucas). Deze vrouw zal ik wel eeuwig dankbaar zijn. Zij heeft ons fantastisch geholpen. Hopelijk is zij een van de vroedvrouwen die de “borstvoedingskoers” van st-lucas mee mag aansturen.

Geef een reactie

