Literatuur

Licht in de duisternis daagt ons uit:

Wie bepaalt wat goede jeugdliteratuur is en wat niet? Wie bepaalt welke boeken voor volwassenen goed zijn en welke niet? Moet je als lezer absoluut Umberto Eco lezen of mag je het bij stationsromannetjes houden? Voer voor een andere discussie. Wie waagt zich eraan?

Interessante vraag. Wat goed is en wat niet, blijft natuurlijk subjectief. Maar wat is literatuur? Tegenwoordig wordt alles dat goed verkoopt door de zelfverklaarde literatuurkenner als minderwaardig aanzien. Als ik er Humo’s Boeken Top 10 op nasla, dan mogen Stieg Larsson, Deflo, Stephanie Meyer en John Grisham gecatalogeerd worden als pulp. Maar hé, deze auteurs kunnen wel boeken schrijven die het grote publiek lijkt te smaken. Oké, hier vind je misschien geen mooie woorden, geen gekunstelde zinnen, geen zuivere stijl. Maar wel onderhoudend leesvoer, spannende plots, herkenbare fragmenten,… En lezen moet leuk blijven, anders haak je af. Aspe en confraters zetten mensen aan om te lezen en dat kan ik alleen maar toejuichen. Al de rest is Literatuur. Met grote L. En bestemd voor een select publiek (vindt de lezer van Literatuur met grote L). Voor de elitaire meerwaardezoeker. Maar zo stel ik het natuurlijk erg zwart-wit voor.

Ik hou nu toevallig meer van Literatuur. Van Ian McEwan, Gabriel Garcia Marquez, Nagieb Mahfoez, Sandor Marai, Haruki Murakami, om er een paar te noemen. Chicklit of thrillers kunnen me echt niet bekoren. Ik vind ze vaak te plat, te doorzichtig, te voorspelbaar. Maar ik vind het verkeerd dat de literatuurliefhebber neerkijkt op het populaire genre. Lezen is lezen. Literatuur of niet. Het mooie aan lezen is dat het je verbeelding aanspreekt. Dat je gaat meeleven, meevoelen. Dat je eventjes uit de dagelijkse sleur kan ontsnappen.

Bovendien is het leven veel te kort om alle boeken te lezen die je zou willen lezen. Daarom: lees gewoon wat je graag leest en laat je niet beïnvloeden door andermans mening. En lees vooral niet verder in een boek dat je niet mooi vindt. Er ligt nog veel te veel andere en betere lectuur op je te wachten!

4 gedachtes over “Literatuur

  1. Muha, ik kocht hier deze week een Chinees stationsromanneke, ‘Mijn man is een buitenaards wezen’, volstrekt niet Literatuurwaardig, maar het is toch enkel om mijn Chinees wat te oefenen.

  2. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.

    Dochterlief van 15 verslindt momenteel de boeken van Stephanie Meyer, in het Engels. En daar ben ik heel content mee. Ze leest, ze leest veel, ze leest graag… dat stemt me tevreden. De Grote Literatuur komt misschien later nog, maar dat hoeft voor mij niet. Ik wissel die ook graag af met thrillers…

  3. Chicklit, detectives en andere pulp zijn niet aan mij besteed. Tijdverlies vind ik dat. Ik geloof ook niet dat dergelijke boeken een opstap kunnen zijn tot de zogenaamde Grote Literatuur.

Geef een reactie

