Vriendschap

Ik heb een aantal heel bijzondere vrienden. T. die in de eerste jaren van het middelbaar mijn beste vriendinnetje werd. En bleef. Ze heeft het erg druk, zeker nu ze mama is geworden van lieve, kleine J. We horen of zien elkaar dus niet zo vaak, maar we zijn vrienden voor het leven. Onvoorwaardelijk.

De vriendschap met C. dateert uit mijn Brugs verleden. Op mijn elfde verhuisden we naar Gent, maar gelukkig waren er regelmatig logeerpartijtjes. We verloren elkaar niet uit het oog en we studeerden zelfs een jaartje samen aan de unief. We zien elkaar hooguit drie keer per jaar, maar het is telkens weer een warm weerzien.

B. kwam pas later in mijn leven. We woonden in hetzelfde gebouw en het bleek al snel te klikken. B. is altijd in de weer. Ze heeft een druk sociaal leven. Ze engageert zich voor allerlei projecten. Soms gaat de tijd zo snel dat we verbijsterd vaststellen dat er alweer een paar maanden zijn voorbijgegaan zonder dat we elkaar hebben gezien.

Het lijkt een constante: zij die mij het meest dierbaar zijn, zie ik het minst. Dat is het mooie aan vriendschap: geen verwachtingen. En geen verwijten. Ook wel eens een meningsverschil of zelfs een kleine ruzie. Maar altijd snel bijgelegd. Vergeven en vergeten.

Dan is er G., die misschien wel helemaal bovenaan het lijstje prijkt. We hebben erg veel gemeen. Ze ligt me nauw aan het hart. Maar ik liet een steek vallen. G. is jarig vandaag. Ze viert haar dertigste verjaardag. En ze is vandaag al vaak in mijn gedachten geweest…

4 gedachtes over “Vriendschap

  1. Mooi!
    Voor zo ver ik je ‘ken’, zie ik dat echter niet in je. Iemand die ‘steekjes’ zou laten vallen op vriendschapsgebied of iemand met een gebrek aan tact (zoals in je beschrijving staat). 😉

  2. Wel dat gevoel heb ik nu ook: mijn beste vrienden zie ik het minst vaak. Maar het is dan ook alleen echte vriendschap die het aankan om elkaar langere tijd niet te zien. Ik hoop voor jou dat de steekjes ondertussen werden opgeraapt.

Geef een reactie

