Wikken en wegen

Het was een fijn weekend, maar gisteren was de pret eraf. Ik voelde me moe en koortsig. En toen ik ook keelpijn kreeg, wist ik al snel wat dat te betekenen had: een angine. De achtste al op een jaar tijd. Hoewel, deze keer is het eerder een irritatie van de amandelen. Nog geen echte angine. De zeven vorige keren zijn echter voldoende om de NKO-arts te doen besluiten dat een operatie aangewezen is.

Enfin, eigenlijk zijn er twee opties. Ik kan wachten tot het vanzelf overgaat. Elke keer hoop ik dat het de laatste keer is geweest, maar een paar weken later heb ik het dan toch weer zitten. Volgens de witte jas zal het ooit stoppen. Het heeft namelijk allemaal te maken met de beestjes die Tristan meebrengt uit de crèche en met de verminderde weerstand die hiervan het gevolg is. Maar als we nog een tweede kindje overwegen – een kindje dat dan ook weer naar de crèche gaat en vieze beestjes meebrengt – kan het nog héél lang duren voor het spontaan verdwijnt. Bovendien zijn herhaaldelijke antibioticakuren ook niet goed voor de natuurlijke weerstand en de darmpjes.

Of ik laat mijn amandelen weghalen. Op volwassen leeftijd niet meteen de leukste ingreep. Twee weken buiten strijd. En véél pijn. Héél véél pijn, als ik de gruwelverhalen mag geloven. “Ga uit van het ergste”, zegt de witte jas. Slik. Het enige lichtpuntje is dat ik nadien nooit meer een angine kan hebben. Gewone keelontstekingen nog wel, maar daar ben je bijlange zo mottig niet van. En zeggen dat ik als peuter mijn poliepen heb laten weghalen. Ze hadden beter meteen de hele handel weggesneden.

Nu moet er gewikt en gewogen worden. Optie 2 is beslist de zekerste. Maar, oh wat heb ik schrik.

9 thoughts on “Wikken en wegen

  1. Dat is balen. Bij mij zijn mijn amandelen gelukkig reeds verwijderd.
    Ik ben ook wel veel meer ziek sedert Fiona’s geboorte. Zij brengt de ziektes mee van de crèche, is er in drie dagen van verlost, maar ik ben er telkens een week ziek van.
    Heel vervelend is dat.

  2. Ow! Niet leuk!
    Bij mij is ook het ganse boeltje weg gehaald tijdens mijn adolescentiejaren. De horrorverhalen waren in mijn geval helaas ook van toepassing. Maar achteraf bekeken ben ik nog altijd blij dat het gebeurd is. Sindsdien vanzelfsprekend nooit meer last gehad van die vreselijke amandelontstekingen. Ik vraag mij trouwens af of ik sindsdien zelfs al een gewone keelontsteking heb gehad. Af en toe wel eens keelpijn, maar dat is peanuts in vergelijking met waar ik daarvoor last van had.

  3. Bij mij zijn ze weg sedert mijn zesde. Ik heb nog wel eens een keelontsteking gehad maar een angine is veel erger als ik het zo hoor. Maar dat kan ik me dus niet herinneren. Veel sterkte en ik kom wel eens een beetje helpen als je de optie twee kiest!

  4. Moeilijke beslissing, hoewel ik voor optie 2 zou gaan (met schrik voor de last weliswaar), denk ik. Ik heb één keer een angine gehad en dat doet idd verdomd pijn.

    Succes met om het even welke keuze!

  5. Bij mij is die hele handel weggehaald toen ik nog een kind was en ik herinner mij daar niks van. Maar ze zeggen inderdaad dat het op volwassen leeftijd veel pijnlijker is. Ik zou ook voor optie 2 gaan, ondanks de pijn. Dan ben je er met twee weken wel vanaf. Wie weet hoeveel angines je anders nog gaat moeten trotseren… Succes met het kiezen.

  6. Ik begrijp je angst.mijn zus ging rond haar 30e ook voor optie 2 en het was natuurlijk wel pijnlijk en ambetant maar achteraf gezien de moeite waard. Zorg gewoon dat je genoeg mensen rond je hebt om je in de watten te laten leggen, je huishouden te doen en Tristan op te vangen zodat jij kunt uitzieken..succes in ieder geval!

  7. Mijn amandelen zijn uitgehaald toen ik net geen 21 was. Na een stel angines om u tegen te zeggen, half dood ging ik van die angines: 40 en meer graden koorts, barstende koppijn, keelpijn… ziek ziek ziek. En bij iedere angine werd ik erger en langer ziek.

    Daarbij gaan voor mij de horror-verhalen niet op: ik heb niet veel pijn gehad na de operatie. De eerste en tweede dag waren heel vervelend, maar daarna had ik het ergste echt gehad. Ik begreep écht niet waar die horrorverhalen vandaan kwamen.

    Ik zou toch voor het verwijderen van die amandelen gaan hoor, dat is even doorbijten en daarna ben je ervan af. Hoe die angines gaan evolueren, weet je toch nooit op voorhand… misschien maak je er nog 3 door, worden die steeds erger, en moeten je amandelen er alsnog uit… lange pijn lijkt me dat.

  8. Ik had geperforeerde amandelen (zaten constant vol met etter, lekker!) en op mijn 12de werden ze uitgehaald. De dokter waarschuwde me toen ook dat dit al “laat” was en hoe laterderder, hoe pijnlijker en ’t was jammergenoeg wel waar, bij mij dan toch, maar dat is dus niet bij iedereen zo hé.

    Wel leutig, je mag ijsjes, puree, pudding, … eten zoveel als je maar wil, want de rest gaat er de eerste tijd toch niet in🙂

    Courage!!! Je zal content zijn achteraf, keelontstekingen zijn nu toch ook niet het leukste van het leukste hé.

Geef een reactie

