Melk voor elk…

…maar niet voor Tristan. We sukkelen al een tijdje met de overgang van zuigelingmelk (NAN AR2) naar gewone melk. De overstap wordt nochtans geleidelijk gemaakt: de helft volle melk, de helft NAN. Maar hij lust het niet. Hij drinkt zijn flesjes maar voor een kwartje leeg. En als we alleen volle melk geven, moet hij het al helemaal niet hebben. We probeerden ook al verdikkingsmiddel, een smaakje, soyamelk en groeimelk. Hij lust het allemaal niet.

Geen probleem, zegt Kind & Gezin. Vervang de melk gewoon door andere zuivelproducten. Maar ik vraag mij gelijk wel af hoeveel kaas, yoghurt en platte kaas hij moet eten om aan zijn dagelijkse aanbevolen hoeveelheid eiwitten en calcium te geraken? En moogt ge dan suiker bij de yoghurt doen, of is dat dan weer teveel suiker?

7 thoughts on “Melk voor elk…

  1. Zou je hem niet voorlopig nog 1 keer per dag een fles zuigelingenmelk geven, bv ’s avonds en dat dan aanvullen met yoghurt en andere zuivelproducten? En het dan over een paar weken nog eens proberen? Ik denk dat Tristan anders wel heel veel yoghurt en kaas en zo zou moeten eten?
    Ons zoontje is precies 7 dagen jonger dan Tristan, dus ik ben ook aan de laatste doos zuigelingenmelk begonnen. Felix lustte ook geen andere melk dan zijn zuigelingenmelk. Vorige week was ik melk aan het drinken (koud, net uit de koelkast). Hij wilde proeven uit mijn beker en vond het tot mijn verbazing lekker! Nu drinkt hij koude volle melk uit een beker ’s morgens en de zuigelingenmelk ’s avonds uit de fles. Hij dronk gisteren ook al warme volle melk, maar dan niet uit zijn fles, hij verwacht daarin echt de zuigelingenmelk.
    Veel succes in elk geval!

    je hebt een heel leuke blog trouwens, ik lees je heel graag, waarschijnlijk ook omdat ik je verhalen heel erg herken!

  2. Ai, da’s jammer dat hij geen gewone melk lust, want het is niet alleen gemakkelijk maar ook gezond.
    Ik zou volhouden. Waar las ik ook alweer dat een kind tot 11 keer iets moet proeven, vooraleer hij iets nieuws lust?
    Misschien nog meer geleidelijk aan: 2/3 Nan en slechts 1/3 volle melk, of minder. Ach je hebt vast al veel “goede raad” gekregen.
    Misschien effe laten rusten en dan nog eens proberen.

  3. Ik zou ook blijven proberen tot hij het hopelijk wel lust, omdat het zo gezond is.
    Kan hij uit een beker drinken? Of een andere tuitbeker dan zijn gewone papfles waarin je de NAN AR geeft? Misschien dat hij meer open staat voor de nieuwe smaak in een andere beker?
    Of zelfs de volle melk eens koud (niet ijskoud natuurlijk) aanbieden?

    Succes!

  4. Onze Grote Pruts heeft ook nooit gewone melk gelust. Nog steeds niet. Ondanks het heeeeeeeeeeel vaak opnieuw geprobeerd te hebben. Een schijfje kaas te snoepen. Een fruitkaasje als tussendoortje. Fristi of chocomelk te drinken. OK, hier zit wel veel suiker is, maar hij moest zijn calcium wel binnenkrijgen. Nu is hij vijf, en hij is een gezonde jongen die niks tekort komt😉

  5. Alexander was één jaar en plots moest hij niets meer hebben wat maar enigsinds op melk leek. Wel at hij kaas, yoghurt (ik deed er confituur of ligacee in), platte kaas (met vers fruit), sinds een paar maanden lust hij fristi. Je kan dat niet forceren, en hij ziet er gezond uit,..

  6. Milan drinkt ook heel weinig melk. Een tijdje lukte het uit brikjes, maar ook dat is voorbij. We blijven het hem wel aanbieden en chocomelk drinkt hij wel. De papflessen staan hier al een tijdje opgeborgen in de kast. Bekers (met of zonder tuit) genieten zijn voorkeur. Sinds kort krijgt hij op zondag cornflakes MET MELK. Die hij achteraf ook nog uitdrinkt! Niet forceren Nike, niet in opjagen. Ik heb zelf nooit gewone melk gedronken, ik lust het nog niet.

Geef een reactie

