Zijn in plaats van doen

Ik moet beter voor mezelf zorgen. Meer tijd maken om gewoon te ‘zijn’. Om even de automatische piloot uit te schakelen en aandacht te geven aan mezelf. Tijd voor jezelf moet je inplannen. Want als het geen gewoonte wordt, komt het er niet van. Eén uur per dag zou leuk zijn. Om cello te spelen, te lezen, muziek te beluisteren of gewoon niets te doen.

Eén uur vrije tijd. Wat is dat nu op een dag? Niets toch? En toch lukt het me niet. Er is altijd wel iets te doen. En als Tristan in bed ligt, zo rond 20.00u, ben ik meestal zo moe dat ik in slaap val tijdens het lezen. En cello spelen doe ik dan beter ook niet, om Tristan niet wakker te maken.

De oplossing is nochtans simpel: een uur per dag minder werken. Zou een mooie tegemoetkoming zijn voor jonge moeders. Maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. En dat betekent dat ik de discipline zal moeten hebben om die tijd op te eisen. En daar knelt het schoentje. Ik ben een softie. Altijd ten dienste van anderen. Ik denk te weinig aan mezelf. Maar daar komt verandering in! Enfin, da’s toch de bedoeling…

7 thoughts on “Zijn in plaats van doen

  1. Mijn man en ik hadden een eerlijke regeling. Wanneer je tijd ‘opnam’ voor jezelf, moest je het opschrijven. Hoe meer tijd je opnam, hoe meer tijd je partner nog tegoed had. Nu we twee kinderen hebben en mijn man veel langer werkt, komt het er helemaal niet meer van.

  2. Ik zou ook niet weten wanneer ik een uurtje voor mezelf zou kunnen inplannen. Verder dan naar de tv staren als de meisjes in bed liggen, geraak ik niet.
    Maar je hebt overschot van gelijk: noodzakelijk is het eigenlijk wel.

Geef een reactie

