Vijftien boeken om nooit te vergeten

Ik vond een stokje bij Prutsen: 15 boeken noemen die indruk hebben gemaakt tijdens je leven.  En je mag niet meer dan 15 minuten nadenken over dit lijstje. Als het over boeken gaat, is mijn interesse onmiddellijk gewekt. Ik weet graag wat anderen lezen en heb zo al heel wat pareltjes ontdekt. Onlangs maakte ik via Zita ook kennis met Goodreads. Leuk voor boekenfreaks als ik. En wie weet inspireer ik met dit lijstje wel iemand.

  • Alleen op de wereld van Hector Malot: het allereerste boek waarbij ik een traan moest laten. Ik was een jaar of acht en las de vereenvoudigde versie.
  • Als kind heb ik de boeken van Roald Dahl verslonden. Als er een boek van hem onder de kerstboom lag, kon de kerstvakantie al niet meer stuk. De GVR en Mathilda waren de toppers. Later heb ik erg gelachen met Boy.
  • Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman is het eerste boek dat ik in één ruk heb uitgelezen. Zo goed vond ik het. Haar andere werk kon me minder bekoren.
  • Het aandoenlijkste kinderboek aller tijden: Ik ga lekker bij opa logeren van Gunilla Hansson.
  • De boeken van Gabriel Garcia Marquez: mijn eerste kennismaking met de literatuur. Ik was op slag verknocht aan het magisch realisme van de Latijns-Amerikanen. Ik las bijna al zijn boeken en die van…
  • … Isabel Allende. Haar laatste boeken heb ik niet meer gelezen. De liefde is wat bekoeld.
  •  Als tiener las ik alle boeken van Milan Kundera. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan staat met stip op nummer 1.
  • Met The Rotters club van Jonathan Coe heb ik tranen met tuiten gelachen.
  • Ian McEwan weet me altijd weer te ontroeren. Het einde van Zaterdag is erg beklijvend.
  • Ik heb een zwak voor Bart Moeyaert. Hij zegt zoveel met zo weinig woorden. Broere en Het is de liefde die we niet begrijpen moet je gelezen hebben.
  • Haruki Murakami hield me in zijn greep met Ten zuiden van de grens.
  • Het ongrijpbare meisje van Vargas Llosa: prachtig boek! Aanrader!
  • Kader Abdollah is een rasechte verteller. Lees Het huis van de moskee.
  • De trilogie van Nagieb Mahfoez is goed voor urenlang duizend-en-een-nacht.
  • The Loop en The Smoke Jumper van Nicolas Evans: lekker ontspannend.

Vangen wie vangen wil.

3 thoughts on “Vijftien boeken om nooit te vergeten

  1. Ik zie er hier toch een aantal tussen staan die ik niet ken. ‘k Ga er eens naar op zoek gaan, want de boeken die ik wel ken, doen me vermoeden dat je goeie smaak hebt😉

Geef een reactie

