Het kastje en de nieuwe wereld

Ik opende zijn kastje. Het kastje met de eend. Het kastje dat zijn naam draagt. Al zijn spulletjes lagen er in. Zijn tas met kleertjes. Tutjes. Tekeningen die hij de afgelopen maanden heeft gemaakt. Zijn knuffeldoekje. Zijn heen-en-weerschriftje. Een afscheidskaartje met de namen van alle kinderen.

Ik maakte het kastje helemaal leeg en zei: “Zwaai nog maar eens naar je  kastje.”  Hij bukte zich, stak zijn hoofd in het kastje en zei: “dada”. Ik had me sterk gehouden, maar toen voelde ik tranen prikken.

Straks krijgt Tristan een nieuw kastje. En nieuwe vriendjes. En nieuwe juffen. Mijn troetelbeertje wordt een lachbeertje. Zelfde crèche, ander klasje. Maar het voelt als een heel nieuwe wereld, geloof me. Afscheidnemen van zijn vorige klasje valt me verdorie erg zwaar. Alweer een belangrijke stap in het loslaten. Mijn baby’tje wordt peuter. Een klein, lief, maar ondeugend peutertje. Veel plezier vandaag, Tristan, bij de Lachbeertjes. Mama denkt aan je.

4 thoughts on “Het kastje en de nieuwe wereld

  1. Vreselijk hé, dat constant afscheid moeten nemen en dan ergens opnieuw moeten beginnen, ik heb het daar ook altijd superlastig mee… En binnen een paar weken zal je merken dat het precies nooit anders geweest is!🙂

  2. ik ben stiekem wel blij dat ik maar één keer moest afscheid nemen in de kribbe en isla al die tijd in hetzelfde groepje bleef…
    maar afscheid nemen valt me veel zwaarder nu isla er is…
    ’t zal wel aan de hormonen liggen zeker🙂

  3. zeer herkenbaar… net hetzelfde gevoel hier op dezelfde dag… dat wordt wat bij het echte afscheid🙂. gelukkig zal nummerke 2 er ondertussen ook zijn en in dezelfde kribbe zitten en kunnen we aldus het échte afscheid nog een paar jaar uitstellen.. Is logisch hé, tijdens de week zien die verzorgsters onze boelekes meer dan wijzelf.. ik slurp hun verslagje over de dag elke avond in🙂

Geef een reactie

