Hoog tijd om aan mezelf te denken

De ochtenden worden steeds drukker. Tristan neemt zijn tijd voor zijn boterhammetje met choco, met als gevolg dat ik niet meer om 7.30 uur op het werk geraak. Op zich is dat niet erg, want ik heb glijtijd. Maar vroeg beginnen betekent ook vroeg stoppen en dat lukt steeds minder vaak.

Ook ’s avonds wordt het alsmaar drukker. Ik ben minstens drie avonden per week van huis (muziekschool, werk, sport,…). En er moet natuurlijk ook gegeten worden. Tristan moet in bad. De afwas moet gedaan worden. Enfin, u kent het wel, de race tegen de tijd van de voltijds werkende vrouw. Ik heb nog nauwelijks tijd voor mezelf, voor Tristan, voor Stefaan.

Minder werken wordt steeds aantrekkelijker. Maar het heeft ook nadelen. Minder loon. Zal ik mijn job kunnen behouden? Zal mijn vrije dag ook echt een vrije dag zijn?

Ik ben er nog niet uit. Voorlopig blijf ik dus nog even voltijds werken, maar het voelt niet altijd goed. Eén ding is zeker: als er ooit een tweede kindje, no way dat ik dan fulltime blijf werken.

8 thoughts on “Hoog tijd om aan mezelf te denken

  1. Als je ’t kan doen met één dagje minder: gewoon ervoor gaan! Zelf kan ik het niet en dat voel ik soms wel.
    Ik hoop dat, als ze in het lager onderwijs zullen zitten, de ochtendspits wat makkelijker zal verlopen, langs de andere kant komt dan ’s avonds wel het huiswerk er weer bij🙂

  2. Je kaart iets aan wat de laatste tijd héél erg op mijn maag ligt.
    Voltijds werken zie ik nog wel zitten (maar een werkdag zou idealieter uit maar 6 uren mogen bestaan).
    Maar de reistijd neemt bij mij veel te lang in beslag. Vanaf maandag kan ik elke dag de brusselse ring trotseren … doodongelukkig ben ik er al héél de week van.
    Ik snap je dus volkomen.

  3. Doen, Nike, niet twijfelen. Tristan wordt nooit meer weer klein!
    Ik heb mijn praktijk overgenomen van een dame van wie de kindjes in de kleuterklas zeiden dat mama “werkte” toen de juf vroeg wat een mama zoal doet. Ik heb op dat moment besloten dat hij bij mij zover niet zou komen. Toen Milan werd geboren, werkte ik niet meer op vrijdag en ook heel weinig in de voormiddag. Nu hij naar school gaat, regel ik mijn werk zo dat ik hem elke middag ga halen om samen thuis te eten en ook donderdag- en vrijdagnamiddag en -avond ben ik thuis.
    Ik denk dat jij normaalgezien ouderschapsverlof kan nemen. Dus dat zou financieel een beetje moeten compenseren. Als ik niet werk, verdien ik ook niets en ouderschapsverlof voor de zelfstandigen, dat bestaat tot nader order nog niet. Maar ik heb nog geen moment spijt gehad van deze beslissing. Milans kindertijd neemt niemand mij af! Ik kan later nog genoeg werken en geld verdienen…

  4. Als je voelt dat het wat scheef draait en door anders te plannen of proactiever te zijn, blijft het zo scheef draaien EN je wil wat meer ‘me/us’ time dan moet je het gewoon doen.
    Ik heb na de geboorte van Sarah ervoor gekozen en heb er geen spijt van. Ik werk helaas de 4 andere dagen wat meer(+vrij grote afstand nr werk) maar ik heb iedere week een mooi vooruitzicht en dat financiële verlies is miniem in vgl met de kwaliteit die je erbij krijgt.

  5. Ik werk nu nog maar een kleine maand halftijds en ik kan me nog nauwelijks voorstellen hoe ik het allemaal deed toen ik nog voltijds werkte.

    Echt een absolute aanrader: je komt echt tot rust en je kan echt zoveel meer genieten van je kind(eren).

    Maar financieel is het niet altijd evident, maar zeker het overwegen waard. Al is het maar voor een jaar of een half jaar.

  6. Ik ben 2 jaar geleden 4/5 gaan werken. Het was de bedoeling dat ik dit maar 1 jaar zou doen, maar ik denk niet dat ik ooit nog voltijds wil werken. Oké je verliest wel een heel stuk loon, maar wat je ervoor terugkrijgt is onbetaalbaar.

Geef een reactie

