Voor de nieuwsgierigaards…

En nu zijt ge natuurlijk allemaal nieuwsgierig hoe het zit met:

  • de misselijkheid. Wel, véél erger dan bij Tristan. Ik ben de hele dag mottig. Het enige dat helpt is blijven eten. Parovita’s, rijstkoeken, maar ook wel eens rotzooi (meer dan me lief is). En van al dat eten krijgt ge een dikke kop.
  • de vermoeidheid. Het kind zuigt me leeg. Ik kan net genoeg energie opbrengen om te gaan werken, maar om 20u (als Tristan slaapt) gaat mijn lichtje uit. Werken en slapen, ’t is geen leven. Hoewel, van slapen komt er tegenwoordig ook niet veel in huis. Na het obligate nachtelijke plasje kan ik de slaap niet meer vatten. Of dan begin ik vreselijk onrustig te dromen. Als de wekker gaat ben ik helemaal uitgeteld. Geestig dat dat is.
  • de andere kwaaltjes. Bij Tristan veranderde mijn decolleté in een maanlandschap. Nu staat mijn gezicht vol pukkels en uitslag. Allesbehalve flatterend, that is. Uwen decolleté kunt ge nog verstoppen, maar ik kan toch moeilijk een zak over mijn kop trekken.
  • mijn buikske. Ik kan het niet meer wegsteken. Schoon bolleke al voor 14 weken.
  • toxoplasmose. Nog altijd niet immuun. Maar, ik ben nu toch wat nonchalanter met groentjes op restaurant bijvoorbeeld. Bij een tweede zwangerschap kunt ge precies beter relativeren.
  • cmv. “Voorzichtig met uw zoontje,” zei de gynaecoloog. “Handen goed wassen nadat je pampertjes hebt ververst. En opletten met speeksel.” Opletten met speeksel? Dat gaat dus niet, hé. Tristan niest in uw gezicht, snottert er op los en deelt besabbelde koekjes uit. ’t Is een welopgevoede jongen, hé. Enfin, ik hou mijn hart vast dat ik aan al dat gelebber geen cmv overhoud. Da’s nu zowat mijn grootste zorg. Dat en de….
  • Mexicaanse griep. Verwarring alom. De gynaecoloog zegt vaccineren vanaf 12 weken, de huisarts weigert te vaccineren vóór 15 weken, de influenzacoördinator van het ziekenhuis zegt dat vaccinatie veilig is vanaf dag 1 van de zwangerschap, influenza.be (officiële communicatie over de griep vanuit de overheid) zegt 15 weken. Dus, ik besluit het zekere voor het onzekere te nemen en me te laten vaccineren rond 15 weken. Gisteren op het nieuws: algemene oproep aan zwangeren. Laat u vaccineren vanaf het tweede trimester (want anders loopt het slecht af met u en uw kind)! Maar beste mensen van de overheid en de media, wanneer begint het tweede trimester officieel (in weken, bedoel ik dan)??? Iemand?
  • Tristan. ’t Kind is zich nog van geen kwaad bewust. We kopen ten gepaste tijde wel een boekje om hem voor te bereiden op de komst van zijn concurrent. Ondertussen blijven we hem platknuffelen.
  • namen. We wachten nog even tot we met zekerheid het geslacht kennen. Als het een jongetje wordt, staat de T-naam nog steeds hoog aangeschreven. Als het een meisje wordt, zullen er nog heftige discussies volgen (wegens com-pleet andere smaak).

13 thoughts on “Voor de nieuwsgierigaards…

  1. Been there, done that! Misselijk manneke, en bij milan gene dag last van gehad. Moe manneke, zeker omdat er hier al eentje rondloopt en ge daar geen batterijtjes kunt uithalen.Vaccineren, ikke wel op 8 weken door de huisarts en een dag later hoorde ik van twee hoogzwangere vrouwen die gestorven waren door de mexicaanse griep. Milan verkondigt trots dat hij grote broer wordt. Gelukkig vat hij niet helemaal wat voor consequenties dat zal inhouden. En de naam,ook wij wachten af tot we het geslacht kennen, kwestie van het zoekwerk een beetje te beperken. Je ziet, Nike, ’t is overal hetzelfde. Nog een dikke proficiat en geniet er van.

  2. Ik ben daar niet jaloers op, op zwangere vrouwen, in de verste verte niet, ’t waren de zwaarste, lastigste, ambetantste, vermoeiendste 18 maanden uit mijn leven. Geef me bij manier van spreken 10 kinders en ‘k zal ze met veel enthousiasme en liefde opvoeden, maar zwanger zijn, pfff, ’t is omdat ’t moet, anders zou ik het niet doen🙂

    Veel courage nog!🙂

  3. tja dat vaccineren, da’s toch een stressfactor.
    Ik moet wel toegeven, eens ik ge-mexicaanse-prikt was, ik me veel rustiger voelde
    en tja dat ge-cmv… goed opvolgen zeker

    ik snap jouw vermoeidheid volledig, ik zou het echt niet kunnen werken / zwangeren voor de moment

    sterkte en probeer tussendoor ook nog wat te genieten🙂

  4. Tiens, ik had nooit gehoord van CMV toen ik voor de tweede keer zwanger was. En mijn oudste kon nochtans ook al goed niezen en natte zoenen geven… soms is mijn gyne een beetje teveel laisser passer blijkbaar🙂
    Die pukkels gaan wel over hoop ik, ze zeggen toch altijd dat zwangerschappen goed zijn voor je huid en dat daarvan zo’n schoon velleke krijgt?
    Slaap ze!

  5. Heel herkenbaar! Maar ik kan je geruststellen:
    -Zo mottig als ik me deze keer gevoeld heb tijdens het eerste trimester (volgens mijn huisarts, gyne en vroedvrouw tot 13 weken), zo goed voel ik me nu. Bye bye misselijkheid (nu 21 weken, misselijkheid duidelijk beter vanaf 14 weken). Twee weken geleden dacht ik aan een opflakkering, maar het bleek een buikgriepke te zijn.
    -Laat u gewoon vaccineren, wacht niet langer. 12, 13, 14 of 15 weken? Het gaat er hem om dat de belangrijkste structuren (organen) aanwezig zijn, en dat is volgens mijn artsen echt wel het geval vanaf 11 à 12 (zelfs soms al vanaf 10) weken. En dan nog denk ik dat je mét de griep meer risico loopt dan zonder tijdens het eerste trimester.
    -CMV-gedoe. Moeilijk he? Ik was braaf mijn handen na het verluieren, maar Wolf geeft zooo graag van die natte lebberzoenen, en het liefste nog op mama’s mond. Ik gebruik wel, op aanraden van de gyne, altijd een ander bestek en neem nu zo weinig mogelijk besabbelde koekjes/boterhammetjes aan. Anderzijds: ik ben al 30 jaar niet besmet, waarvan toch al 17 maanden mét kind, dus het zou toch moeten lukken… En mijn huisarts heeft me trouwens gezegd dat (kinder)urine de grootste bron van CMV-beestjes is. Veel meer dan speeksel. Maw: probeer vooral voorzichtig te zijn met natte luiers en co.
    -Toxoplasmose: vorige keer heel erg opgelet, deze keer ‘laisser faire’. Oh ja, ik vraag wel eens aan de familie of ze hun groenten uit de tuin willen spoelen vooraleer ze ze op mijn bord leggen en ik eet geen rood vlees, but that’s about it.

  6. Ik was graag zwanger😉. Maar ik heb dan ook buiten de obligate vermoeidheid in het begin en buiten een weekje misselijkheid weinig last gehad. Tot de laatste 4 weken, dan was ik het kotsbeu. Ik was een dikke vette pinguïn.😆

Geef een reactie

