Volk

We hebben volk vanavond. Ik wou lasagne maken, maar dat vindt mijn wederhelft te gewoon. Koken voor vrienden, da’s altijd een discussiepunt bij ons.

Ik vind dat, als er volk komt, het gezellig samenzijn primeert. Daar hoort niet perse een driegangenmenu bij. Het eten moet wel lekker zijn natuurlijk, maar een zelfgemaakte lasagne vind ik zeker niet te min. Stefaan daarentegen wil toch dat ietsje meer. Een fijn voorgerechtje, een duurder vleesje, een speciaal garnituurke,…

Ge moet natuurlijk wel kijken naar de gelegenheid. Voor een verjaardag of een ander feestje mag het inderdaad iets meer zijn. Maar voor een leuke zaterdagavond met vrienden, kies ik toch liever voor een lekkere ovenschotel. Dan moet je tenminste niet de hele tijd in de keuken staan.

En jij? Wat komt er bij julie op tafel als er volk is?

14 thoughts on “Volk

  1. Wel, heel vaak lasagne eigenlijk🙂. Echt waar. Ik vind dat niet te gewoon en iedereen eet dat graag. Glaasje rode wijn erbij, lekker stokbrood,… Mmmm!
    Geniet van het avondje met vrienden, met lasagne of iets anders!

  2. Als er vrienden komen ga ik steeds voor een koud voorgerecht wat ik vooraf kan maken. Gevolgd door een ovenschotel en een dessert dat ook vooraf gemaakt kan worden. Ik vind het ook belangrijk dat ik niet de hele tijd in de keuken sta.
    Met Kerstmis ofzo, als de schoonouders komen, mag het wat meer zijn.

  3. Bij ons een beetje hetzelfde scenario als bij Prutsen: ik maak vooraf hapjes voor bij een aperitief, zowel koud als voor het moment zelf in de oven. Hoofdgerecht vaak een ovenschotel – die is dan toch al warm van de hapjes🙂 -, al probeer ik te varieren en niet steeds de klassieke lasagne te maken. Maar ovenschotels zijn zo dankbaar! Bijna iedereen vindt ze lekker en je kan de hele tijd bij de vrienden zijn. En een dessert natuurlijk. Chocomousse is ook zo’n cliché, maar dat werkt altijd.

  4. Ik probeer Lies ook altijd in te tomen, een lekker gerecht en wat hapjes tijdens de aperitief vooraf volstaan toch?
    Vrienden komen langs om samen te zijn, niet om kritieken à la “mijn restaurant” te geven (hoop ik).

  5. Gourmet :p Jaa, dat is überklassiek, maar ik vind dat zo gezellig. En je kan alles op voorhand klaarmaken en allemaal samen aan tafel gaan. En iedereen neemt en eet wat hij/zij wil.

    Wat we onlangs gedaan hebben: een flinke pot rundsstoverij met verse frietjes en wat koude groentjes. Ook gewoon op voorhand klaarmaken en iedereen vond het lekker. Dat heeft wel iets, zo’n grote pot in het midden van de tafel.

    Uitgebreid koken met gangen hebben we onlangs ook eens gedaan, maar dan gewoon vanin het begin met alle vrienden samen. Niet enkel samen eten, maar ook koken. Ik ben dus ook eerder voor het gezellige samenzijn, dat is duidelijk😉

  6. Lasagne. En spaghetti. En ovenschotels. Simpel en snel! En inderdaad iets waar je niet constant voor in de keuken moet staan. Zeker met kleine kindje(s) is dat toch het makkelijkste vind ik.

    En voor de vrienden is de gezelligheid en het babbeltje toch wel belangrijker? Zoals je zegt, ’t moet natuurlijk wel een beetje lekker zijn🙂

  7. Bij mij staan er ook gemakkelijke dingen op het programma. Gezelligheid komt op de eerste plaats al de rest kan me weinig schelen. Maar ik ben dan ook niet zo’n echte kookster dus…

  8. Bij ons is het gewoonlijk mijn man die in de keuken staat (gelukkig voor mij).
    Vaak is het een aperitiefhapje, een hoofdschotel en dan een dessertje (mijn man z’n favoriet) om dan af te sluiten met thee of koffie.
    We gaan dus wel alleen voor vertrouwde gerechten en alles hangt er natuurlijk van af hoeveel mensen er komen. Als het een grote bende is gaan we ook makkelijker voor een ovenschotel (op voorhand te maken en ook makkelijk voor grote porties).

    Nu ik eraan denk, vorige zomer nog een mosselfeest gedaan voor een 20 tal personen (kindjes meegerekend). Was leuk, maar wij hebben vooral frietjes gebakken en de mossels in de gaten gehouden ;-(.

    En als er kindjes bij zijn, zorgen we er eerst voor dat de kindjes eten krijgen, zodat de ouders daarna rustig kunnen tafelen.

  9. Bij mij hangt het enorm van de gelegenheid af of het wat sjieker en specialer is, of gewoon een lekker gerechtje en wat hapjes. Maar wat ook de gelegenheid is, ALTIJD zorg ik ervoor dat ik niet te veel in de keuken moet staan op het moment zelf. Dus zelfs bij uitgebreide kerstmaaltijden met vijf gangen is 90% van het eten vooraf bereid of alleen maar in de oven te steken…
    Het vergt heel wat opzoekwerk, maar het loont wel de moeite op het moment zelf vind ik. Want wat heb je nu aan een gezellig feestje of avondje met vrienden als je er niet bij kan zijn?

  10. Ik sluit me bij jou en de meeste reacties aan. Voor mij niet de veel tierlantijntjes, maar zo veel mogelijk bij de gasten proberen te zijn. Wat ook makkelijk en gezellig is,is een kaas-en-wijn avond. Komend weekend hebben wij ook volk over de vloer en ga ik (proberen) bouillabaise te maken, om het toch eens een beetje sjieker te doen. Volgens mij kan dat ook voordien, gewoon vlak voor het opdienen nog eens tot aan het kookpunt brengen… En wat heb JIJ nu uiteindelijk klaargemaakt?

  11. Oh, dat wisselt. In de zomer dikwijls BBQ. In de andere seizoenen al eens een kaasschotel, maar meestal toch de driegangenmenu, met een voorgerechtje dat weinig werk vraagt, een ovenschotel als hoofdgerecht en dé klassieker van manlief als dessert: sabayon!

  12. Je hebt gelijk! Ik moet mijne vent ook altijd overtuigen dat wij niet streven naar een michelin ster🙂
    Mor het begint aardig te lukken. Zondag nog “gewoon” kippensoep gemaakt voor de schoonouders en die vonden het heerlijk. Als het gezellig is dan smaakt zelfs de simpelste kost!

Geef een reactie

