Garnalengeheugen

Ik heb een geheugen als een garnaal. Als ik naar de winkel ga zonder lijstje, vergeet ik steevast het meest essentiële ingrediënt van mijn menu. Op het werk moet ik alles opschrijven. Werkelijk alles. Als ik met iemand een mondelinge afspraak maak, ben ik de dag nadien alweer vergeten wat we precies hadden afgesproken (wie doet wat, wanneer is de deadline,…).

Mijn erbarmelijke geheugen valt het meest op bij boeken of films. Vraag mij twee weken later niet meer waarover een film precies ging. Ik kan geen verhaallijnen onthouden. Laat staan dat ik de plot kan onthouden. Of de namen van personages. Ik herinner me dan wel weer de sfeer, kleine details, gezichten, gevoelsuitdrukkingen,…

Zelfde bij boeken. Soms moet ik tijdens het lezen van een boek terugbladeren omdat ik vergeten ben hoe iets is gebeurd. Kan nogal vervelend zijn, zeker bij familiekronieken of misdaadromans. Maar ook hier weer: personages komen echt tot leven, ik kan ze bijna aanraken, ruiken. Ik herinner me het huis waarin ze wonen, het gesprek dat ze hadden, hun kleine onhebbelijkheden, maar niet hun verhaal.

Ik heb dit altijd gehad. Het is dus niet gerelateerd aan mijn zwangerschap. En misschien speelt mijn geheugen hier geen rol, maar heeft het eerder met concentratie te maken? Lees ik te snel? Kan ik te weinig focussen? Rare dinges, die hersenen. Maar ik zal het lezen er niet voor laten!

5 gedachtes over “Garnalengeheugen

  1. Herkenbaar. Ik heb het mij moeten aanleren om dingen op te schrijven. Als ik een boek lees, moet ik ook regelmatig eens terugbladeren om te herlezen, omdat ik iets ‘vergeten’ ben.
    Ik heb ermee om leren gaan en zie het verder niet als een beperking. Mijn collega’s kennen mij, en als ze mij iets niet zien opschrijven, wijzen ze mij hier wel op 😉

  2. Ik heb dat ook! Wel enkel van die films en boeken. Ik onthou ook absoluut niet hoe een film die ik al gezien heb (ook al is het nog niet lang geleden) verloopt of eindigt. En irritant dat ik dat vind! Ik zit dan constant aan manlief te vragen hoe het verhaal weer in elkaar zat…

    En met boeken heb ik dat ook. Ik probeer er nu op te letten om tijdens het lezen sommige belangrijke verhaallijnen of personages te memoriseren omdat ik op voorhand weet dat ik het anders zal vergeten.

    Ik denk ook dat ik te snel lees omdat ik ongeduldig ben en snel wil weten hoe het verhaal verdergaat…

  3. Hè, ik heb dat ook! Met boeken en films dan toch. Ik kan een boek wel uitlezen zonder te moeten terugbladeren, maar als ik het pakweg een jaar later opnieuw lees, weet ik absoluut niet meer hoe het afliep. Zelfde met films, maar in mindere mate. Maar ik heb wel een goed geheugen. Bizar.

Geef een reactie

