Likkebaarden

Omdat Lieve dat wel wijs zou vinden, neem ik haar lijstje over. Een lijstje van de lekkerste dingen. Ik moest er toch eens over nadenken. Wat vind ik lekker? Waar kan je mij mee verleiden? Niet makkelijk, want smaken veranderen met de tijd. En soms eet je zoveel van iets dat je er jaren geen goesting meer in hebt. Waar je mij momenteel mee kan bekoren, in willekeurige volgorde, zijn volgende lekkernijen:

  • Geitenkaas. Hoe meer de kaas naar de geit smaakt, hoe beter. En ik wil mijn geitenkaasje puur: geen honing erop of ander spul dat de smaak kan bederven. Zeg nu zelf: wat is er zaliger dan een geitenkaasje kopen op een plaatselijk Frans dorpsmarktje en het dan met veel smaak savoureren op een zonovergoten, zuiders terras?
  • Gestoofd witloof. Als kind was ik er niet zo dol op, maar sinds de geboorte van Tristan ben ik zowat verslaafd aan gestoofd witloof. Het mag zelfs een beetje aangebrand zijn en het kontje (het bitterste stukje) hoeft er niet uit.
  • Brood. Ik ben altijd een broodeter geweest. Ik smeer mijn beleg dun, omdat ik de smaak van het brood nog wil. Vorm en kleur maken niet uit, hoewel ik een lichte voorkeur heb voor de donkere broden. Niet te overtreffen is natuurlijk een vers stokbrood, net uit de oven, heerlijk krokant. Ah, de geur van versgebakken brood…  
  • Framboos. Mooi om naar te kijken. En sexy in je mond. Zo zacht, zo fris, zo tongstrelend. Helaas zijn frambozen pokkeduur. En tref je onderaan het schaaltje vaak geplette of beschimmelde framboosjes.
  • Guava. Ik heb het hier nog niet gevonden, maar toen ik in Taiwan woonde, at ik er minstens twee per dag. Groene vrucht, knapperig en fris van smaak..
  •  Tomatensaus. Ooit at ik bij een Italiaan een superlekkere spaghetti Pomodoro. Sindsdien ben ik verknocht aan tomatensaus. Niet teveel tralala, niet teveel kruiden, geen andere groenten, gewoon de pure smaak van rijpe, zuiderse tomaten. Als het aan mij lag, aten we elke dag pasta met tomatensaus.
  • Kinder Bueno. Die hazelnootpasta, dat krokante koekje, aargh.
  • Rode, rauwe paprika. Ik heb een maag die heel goed rauwe groenten kan verdragen. Als kind lustte ik immers geen gekookte groenten. Ondertussen vind ik de gekookte versie van de meeste groenten minstens even lekker, maar toch gaat er niets boven een rauwe, rode paprika.
  • Salami. Ik weet het, ’t is vuiligheid, maar ik eet graag salami. Niet van die rozige soorten, hé, maar een Italiaans worstje met witte pel. Of een looksalamietje. Of een goede chorizo.
  • Rijsttaart. Ik haal mijn neus op voor slagroomtaarten. Geef mij maar een ordinair drooggebakske.

Voila, wie wil scoren bij een etentje, weet alvast wat ie mij kan voorschotelen.

4 thoughts on “Likkebaarden

  1. Amaai, seg, soms verschillen smaken toch niet zo heel erg. Ik krijg al water in mijn mond behalve bij de tomatensaus. Niet slecht maar kan mij niet doen watertanden of … ik heb nog nooit lekkere tomatensaus gegeten.
    Ik wist trouwens niet dat jij in Taiwan gewoond had? Ik hou van guavasap. Njammie …

  2. Hmm, Kinder Bueno! Ik ga er eeuwig spijt van hebben dat ik me daar echt helemaal beu in gegeten heb als tiener, want ik vond dat zo heerlijk. En paprika: hier ook veel liever rauw, maar dan wel de gele versie🙂 Of rood, maar geen groen.

  3. Oh, vreemd, ik heb een heel andere smaak. Ik lust de meeste dingen van jouw lijstje wel, maar ze staan zeker niet allemaal in mijn top 10. Als je voor dit lijstje bij mij was komen eten, had je andere dingen gekregen! Nu kan ik er rekening mee houden😉.

Geef een reactie

