Vieze hersenspinsels

Myrddin hoorde er meteen bij. Hij kreeg al een plaats in ons gezinnetje nog vóór hij in de zonovergoten verloskamer zijn eerste kreet slaakte en naar lucht hapte. Iedereen die zwanger is van een tweede kindje vraagt zich wel eens af of dat nieuwkomertje even graag gezien zal worden als de eerstgeborene. Wel, ik was gek op Myrddin, vanaf de eerste seconde.

In het ziekenhuis lag ik vaak vol vertedering naar onze nieuwe aanwinst te kijken. Ik vond hem zo mooi en zo lief dat ik me zorgen begon te maken. Zag ik Myrddin liever dan Tristan?

Maar later, tijdens de zoveelste nachtelijke huilbui, vroeg ik me af waar ik in godsnaam aan begonnen was. Hoe kan ik Myrddin graag zien? Hij huilt alleen maar. Ik was uitgeput. Op.

Dat, beste mensen, zijn vieze gedachten. Ze maken je bang. Ze doen je walgen van jezelf. Ze blijven vaak onuitgesproken. Ze zijn taboe. Wel, ik schrijf ze neer. Want die gedachten zijn er nu eenmaal. En ik ben beslist de enige niet die zich wel eens verbaast over wat er in haar hoofd omgaat.

Gelukkig zijn die gedachten weer even snel weg als ze gekomen zijn. Als Myrddin me met zijn kleine, doordringende oogjes aankijkt, als hij ligt te kronkelen op mijn buik, als hij zijn warme lijfje in mijn armen krult. Als Tristan zijn hoofdje in mijn nek legt, als hij me verwachtingsvol aankijkt, als hij me ’s morgens zijn liefste glimlach schenkt. Dan weet ik het zeker: deze jongetjes zijn mijn leven. En ik kan met zekerheid zeggen: ik zie ze allebei even graag. Dood-, doodgraag.

12 gedachtes over “Vieze hersenspinsels

  1. Oooh Nike, wat heb je dat mooi geschreven! Ik zit hier met de tranen in mijn ogen! Chapeau dat je durft neerschrijven wat zovelen al gedacht hebben. En ik kan met je meespreken… Mijn meisje heeft 14 weken onophoudelijk geweend door een koemelkeiwitallergie dat de dokters bestempelden als een kind dat veel aandacht nodig heeft…

  2. Een heel mooi, herkenbaar en vooral eerlijk postje. Knap!

    En hopelijk vinden ze snel een oplossing zodat hij vooral zijn vrolijke zelve kan zijn en niet meer zo’n last moet hebben.

  3. We weten hier ten volle wat een huilbaby is en ook ik heb die gedachten meermaals gehad, zéker en eigenlijk vooral ’s nachts, als je lichaam snakt naar slaapt, erger dan ooit. Ik weiger ook mee te doen aan de exclusieve roze wolk, want zo’n dingen horen er ook bij !! Goed gezegd !!

Geef een reactie

