Schots en scheef

Nog eens naar de tandarts geweest. Het was al bijna vier geleden. Ja, ik weet het, je moet jaarlijks op controle, maar ik heb goeie tanden. Een beetje tandsteen soms, maar verder nog altijd geen gaatjes of andere mankementen.

Ooit was het anders en mocht ik elke maand naar de orthodontiste. Mijn tanden stonden nogal scheef. Een slagveld, kijk maar:

Op mijn dertiende kreeg ik een beugel. Die ging er, na lang aandringen bij de orthodontiste, op mijn zeventiende uit. Ik ging immers naar de universiteit en wou het academiejaar beugelloos inzetten. Ik heb toen nog een tweetal jaar een nachtbeugel gedragen. Rond mijn twintigste kreeg ik een retentiedraadje dat achteraan mijn onderste tanden is gekleefd en voor altijd mag blijven zitten. Nu kan ik zonder gène mijn tanden bloot lachen.

 

Ons tandartsbezoek was een familie-uitstapje. Ook Stefaan en Tristan mochten op de stoel. Tristan liet het zich allemaal nogal welgevallen en toonde mooi zijn tandjes aan de tandarts. Goed poetsen, zei die. Helaas heeft het niet veel effect gehad, want poetsen blijft een gevecht. Iemand tips om het poetsmoment wat aangenamer te maken?

10 gedachtes over “Schots en scheef

  1. Goh, tips… Waarschijnlijk dingen die jullie zelf al geprobeerd hebben: beloning achteraf (geen snoep uiteraard ;), maar met boekje of spelletje of tv-filmpje), tijdens het poetsen tv opzetten, zelf borstel en tandpasta laten kiezen, uitleggen waarom het moet (maar dat zal bij en door de tandarts ook wel al gebeurd zijn), samen poetsen, eerst jij en dan hem laten poetsen,..

    Meer kan ik ook niet bedenken. Succes!

  2. hmmm
    tandpasta zelf op de tandenborstel doen is hier een grote hit
    verder gewoon volhouden en elke dag opnieuw de strijd aangaan
    en op een dag
    worden den tanden gewoon gepoetst en mag je achteraf nog eens napoetsen…
    en dan vraag je je zelfs af waar die strijd naartoe is 😉
    gewoon volhouden dus!

  3. Toen Manolis een elektrische tandenborstel kreeg van Spiderman, met colgate tandpasta van spiderman, wilde hij, iedere keer hij naar de badkamer ging, z’n tandjes poetsen. Omdat ik het niet altijd toeliet was hij ’s avonds toen ik zei dat het tijd was om te slapen uiterst kontent, omdat hij eindelijk z’n tandjes mocht poetsen.
    Het feit dat de stralend witte tandjes ons ‘verblindden’ net na een poetsbeurt vonden de kindjes ook altijd leuk 😉

  4. Hier doen ze het eerst zelf. Daarna kijkt (en poetst) mama of papa nog eens, met het excuus “toon mij eens of dat stukje banaan weg is, en de patatjes, en het koekje, … aaahh hier zie ik nog een stukje appel, eventjes wegdoen, enz” En we doen dan ook nog eens van aaaaaaaaaa en iiiiiiiiiiiiiiiiiii kwestie van overal eens te kunnen poetsen.

  5. Wij hebben het geluk dat Ella een gewoontebeestje is, dus wanneer het tijd is om te gaan slapen vindt ze het zelfs leuk om aan het tandenpoetsen – handen wassen- verhaaltje voorlezen – high five in bed ritueel te beginnen.

  6. Ik kocht voor Maxime een opzetborsteltje van Mickey Mouse voor op onze elektrische tandenborstel en dat was/is ook een groot succes.
    Gaëlle is al gelukkig met een gewone tandenborstel met een prinses op 😉
    Zij heeft het vooral graag leren doen door mezelf vaak m’n tanden te zien poetsen.
    Succes ermee!

  7. Ongeveer zoals hierboven. Wij lezen altijd nog een verhaaltje in bed en als hij niet goed poetst, geen verhaaltje. Maar 1 keer echt moeten doen en na een kwartier wou hij dan toch wel poetsen.

  8. Die periode kan ik me zelfs al niet meer herinneren. Teken dat het snel voorbij gaat! Niet dat ik er nu niet meer moet achterzitten om hen hun tanden (grondig) te laten poetsen, maar ze doen het wel. Ik zou ook voorstellen: het hem eerst zelf laten doen en dan napoetsen. En hem een lekker smaakje tandpasta laten kiezen.

Geef een reactie

