Leuke vakantie, maar geef mij toch maar het zonnetje

Net terug van twee weken Noord-Frankrijk. De balans:

  1. Ik heb zon en warmte nodig om een vakantiegevoel te krijgen. Noord-Frankrijk ligt op dat vlak klimatologisch te dicht bij België. Daarom is het wat mij betreft een ideale vakantiebestemming voor korte trips, niet voor een ‘grote’ vakantie. Pas op, we hebben mooi weer gehad, maar geen rokjes met sandalenweer.
  2. De Parken Les Trois Forêts en Lac d’Ailette zijn heel mooi. Prachtige natuur, leuke bungalows (houten cottages in Les Trois Forêts, kleurrijke Canadese huisjes in Lac d’Ailette),  Als je er de Duitsers en Nederlanders wegdenkt kan je er helemaal herbronnen.
  3. Center Parcs is super kindvriendelijk. Er is vanalles te doen voor kinderen (kinderboerderij, tropisch zwemparadijs, speeltuinen binnen en buiten, animatie en activiteiten), je kan er kinderfietsjes huren, op restaurant krijgen kinderen onder de 4 jaar een gratis kindermenu (hoofdgerecht én dessert!), er zijn overal kinderstoelen, in het zwembad zijn er parken voor de baby’tjes en zwemvestjes voor peuters, in de cottages zijn er wc-verkleiners, opstapjes en houten kinderbedjes.
  4. Center Parcs is pokkeduur. Dit was onze duurste vakantie ooit. Duurder dan vliegreizen naar o.a. Corfu en Gran Canaria. De huurprijs voor een cottage is er al niet naast, maar ook het leven ter plaatse is niet goedkoop. Wat me bij het volgende brengt:
  5. Het is er niet vreten op restaurant. We hebben alle restaurants geprobeerd en je betaalt je blauw voor een vaak erg karige maaltijd. In ons personeelsrestaurant betaal ik 3.65 euro voor soep, hoofdgerecht en dessert en ik heb meer én beter gegeten. Alleen de pizzeria en de hamburgertent zijn prijs/kwaliteit wel oké. Wil je lekker eten, kook dan zelf of verlaat het park. En ga niet winkelen in het park, want daar betaal je gegarandeerd de helft meer dan in de plaatselijke supermarkt.
  6. De cottages zijn mooi gelegen: midden in de natuur en de huisjes zijn op zo’n manier aan elkaar geschakeld dat je geen inkijk of last hebt van buren. Het was zalig vertoeven op ons bosterras in Les Trois Forêts en ons meerterras aan het Lac d’Ailette.
  7. Ik ben erg onder de indruk van de natuurpracht in beide parken. En Center Parcs verdient een pluim voor hun inzet op ecologisch gebied: in het park zijn geen wagens toegelaten, alles gebeurt er met de fiets of elektrische wagentjes, afval wordt gesorteerd, in de cottages wordt er verlicht met spaarlampen en is er een natuurvriendelijk ventilatiesysteem,… Rondom Les Trois Forêts ligt 400 hectare bosgebied waar fauna en flora beschermd is. Diersoorten zoals runderen, pony’s, herten, paarden en moeflons zijn in verschillende zones uitgezet. En zo kom je al eens een beest tegen op uw terras.

Conclusie: we hebben een fijne vakantie gehad, Tristan heeft zich rot geamuseerd, maar geef mij toch maar een authentiek hotelletje of een rustieke gîte in zuidelijk Europa.

Les Trois Forêts

Lac d’Ailette

2 thoughts on “Leuke vakantie, maar geef mij toch maar het zonnetje

  1. Ik ben blij jouw uitgebreid verslag te lezen. Ik stond op het punt te boeken voor le Lac d’Ailette, maar m’n man zag Center Parcs ab-so-luut niet zitten. Je beschrijft het een beetje zoals ik het mij had voorgesteld (incl. dure en slechte restaurants en dure supermarkt = eigenlijk voorspelbaar).
    Wij hebben het geluk dat m’n schoonvader een appartementje heeft in het zuiden van Spanje. De kostprijs van de vliegtuigtickets voor vier personen weegt nog steeds niet op tegen Center Parcs (in tegendeel, ik heb de indruk dat vliegen goedkoper wordt…) dus ik vrees dat we er (i.e. Center Parcs) nooit zullen geraken😉

Geef een reactie

