RSV is in the house

Vrijdagmorgen, half acht. Ik breng Myddin naar de kribbe. Hij heeft een kop vol snot en een lelijke hoest, maar hij is levendig en vrolijk als altijd.

Vrijdagmorgen, half twaalf. De crèche belt. Myrddin heeft 39.7 koorts, ademt moeilijk en is slappekes. Hij krijgt een suppo en ik bel de kinderarts. Ze nemen mij er nog bij als ik, zoals ze mij in de crèche hadden aangeraden, erbij vermeld dat we aan RSV denken.

Vrijdagmiddag half twee. Ze hebben in de crèche de dokter al verwittigd dat Myrddin er nogal erg aan toe is. Het woord ‘opname’ valt. Ik ga hem afhalen en krijg bijna de tranen in m’n ogen bij de aanblik van mijn anders zo vrolijke ventje. Hij is slap, reageert weinig en voelt bloedheet aan.

Vrijdagmiddag, kwart voor drie. De kinderarts oordeelt dat een opname niet nodig is. Oef. Maar we moeten hem thuis wel goed in de gaten houden. Als er ook maar iets is dat ons zorgen wekt, moeten we naar de spoed. In het labo laten we een RSV-sneltest doen.

Vrijdagmiddag, half vijf. We gaan ons gaan equiperen bij de apotheek: een parasoltoestel (dixit Tristan) en medicamentjes. De dokter belt met de uitslag. De RSV-test is positief. 

Vrijdagavond. De koorts stijgt nog naar 40.3. Ik ben er niet helemaal gerust in. Ook zijn hoest klinkt allesbehalve oké. Stefaan slaapt bij Myrddin om er snel bij te zijn als er iets gebeurt (vreselijke hoestbui, stuipen,… Je weet wel, alle rampscenario’s die opdoemen in het hoofd van een ongeruste moeder).

Zaterdag. Myrddin slaapt zich te pletter. Dat zijn we echt niet van hem gewoon. Hij is stilletjes, slapjes en eet weinig. Maar de koorts is al wat gezakt. Ik denk dat we het ergste hebben gehad. Maar ik blijf op mijn hoede, want RSV kan een onvoorspelbaar verloop hebben.

Voila, we hebben de winter ingezet. Een winter die we waarschijnlijk ‘parasollend’ gaan doorkomen. Ik vind dat we nog lang hebben standgehouden. Want ik vreesde al dat we Myrddins eerste RSV-besmetting in augustus niet te boven zouden komen. Maar ons laatste doktersbezoek dateert van toen, dus het valt wel mee met de immuniteit, peisk. Ondertussen houd ik wel mijn hart vast voor de windpokken die rondgaan op school. Dat we daar maar van gespaard blijven!

8 gedachtes over “RSV is in the house

Geef een reactie

