Werkende moeders

Ik ben ook een voltijds werkende moeder. Ik kan dus ook niet aan de schoolpoort staan en ik zie mijn kinderen hooguit een uur of drie per dag, waarvan meer dan de helft wordt ingenomen door wassen, eten, verzorgen, boekentas maken, … Soms voel ik een steek van jaloezie als ik de verhalen hoor van andere mama’s die vaker thuis zijn. Maar ik ben daar niet voor gemaakt, voor thuisblijven voor de kinderen. Ik geniet teveel van de sociale contacten op het werk, van het bezig zijn met je hoofd, van een andere rol te kunnen opnemen: die van collega, vrouw. Pas op, dat betekent niet dat ik niet graag wat meer thuis zou zijn. Maar als ik dan een dag in de week zou mogen kiezen, dan zou het niet de woensdag zijn. Ik zou mijn vrije dag liever voor mezelf houden. Het klinkt verschrikkelijk egoïstisch, maar ik ben ervan overtuigd dat ik een betere mama en een leukere partner ben als ik wat ruimte krijg voor mezelf.

En nu ben ik misschien niet zo vaak thuis, maar als ik er ben, krijgen Myrddin en Tristan mijn volle aandacht. Dan spelen we en doen we leuke dingen. En zij ervaren mijn (onze eigenlijk, want Stefaan werkt ook voltijds) afwezigheid niet als een tekortkoming. Daar ben ik zeker van, omdat ik ook het kind ben van hard werkende ouders. Ze werkten zowaar nog harder, maar ik heb geen slechte kindertijd gehad. Integendeel, ik heb heel warme en mooie herinneringen aan vroeger. En ik heb een hechte band met mijn ouders.

Volgens mij zit goed ouderschap niet in de kwantiteit van het samenzijn, maar in de kwaliteit. Er zijn grenzen, natuurlijk. Zo zou ik de opvoeding van mijn kinderen nooit in handen willen geven van een au pair of zo. Maar zoals het nu is, is het prima. En naar de kribbe of de naschoolse opvang gaan, dat is echt niet zielig. De kinderen amuseren zich daar te pletter en het is goed voor hun sociale ontwikkeling en zo.

18 thoughts on “Werkende moeders

  1. Ik denk dat iedereen moet doen waar hij/zij en de kinderen zich het beste bij voelen. Ik merkte dat de kinderen op den duur stijf stonden van de stress en dat dat veel minder werd als ik thuis was. Dus werd het halftijds werken en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Helemaal thuis blijven vond ik eigenlijk ook best leuk, want sociale contacten had ik meer dan genoeg, maar werken heeft uiteraard ook veel voordelen.
    Ik denk niet dat iemand zich hier moet verdedigen. Doen we niet allemaal wat ons het beste lijkt, afhankelijk van ieders situatie?

    1. @Oontje: Moest ik merken dat mijn kinderen stijf staan van de stress, dan zou ik ook niet twijfelen om minder te gaan werken. In dit alles geldt nog altijd: de kinderen voor alles! En ’t is zoals je zegt: doe waar je je het best bij voelt.

  2. Aangezien ik momenteel werkloos ben, gaat Nino voorlopig niet naar de crèche. Daar kreeg ik van Kind en Gezin op zijn 3 maanden de opmerking over: ‘Dat is wel leuk voor even, maar altijd bij mama is ook niet goed op termijn’. Ik schrok daar toch even van, want ik heb sindsdien bijna de indruk dat ik hem iets tekort doe door hem (nog) niét naar de opvang te brengen. De tijden zijn toch hard veranderd, me dunkt.

    Om maar te zeggen: elke mama heeft twijfels, want je wil het gewoon zo goed mogelijk doen. Ik vind het jammer dat mensen elkaar onderling zo onzeker maken door allerlei oordelen, verwachtingen en ‘normen’.

    Het is overal anders, en het is meestal goed!😉

    1. @Lieve: Ja, da’s waar, twijfelen is eigen aan het moederschap. En vergelijken mag je zeker niet doen. Ik ben ervan overtuigd dat mama’s altijd met de beste bedoelingen handelen en dat je best doet waar je je goed bij voelt.

  3. Bij mij idem, ik zou ook niet gelukkig zijn als voltijdse thuisblijfmama. Deeltijds werken is in mijn geval geen optie. Maar gelukkig heb ik veel verlof en woon ik dicht bij mijn werk, dat maakt veel goed. En zolang ons ventje gelukkig is ben ik dat ook.

    1. @Sandrien: Ja, dat voordeel heb ik ook. Ik woon op 5 minuten van mijn werk. Moest ik in Brussel werken of zo, dan was het een heel ander verhaal.

  4. Ik vind dat knap! Voltijds werken combineren met een huishouden en kinderen.
    Volgens mij ben ik een miet, ik zie dat namelijk zelf niet zitten.😀

    Maar ik werk mezelf wel te pletter hierthuis met mijn vier kinderen onder de vijf jaar. En ja… af en toe hunker ik eens naar “vakantie”, eens niet altijd hetzelfde te moeten doen, eens een dagje zonder kinderen.

    Alles zijn voor- en nadelen.

    @Lieve: dan heb ik mijn kinderen toch al bijzonder veel tekort gedaan zenne.😉

    1. @Katrien: en ik vind het knap wat jij doet! Ik zou het niet kunnen, thuisblijven met 4 kleine kinderen. Ik heb enorm veel respect voor mama’s die het wel doen, want het is hard labeur.

  5. Hey, ik ga in maart ook vier vijfde werken omdat ik het beu ben dat ik verlof moet pakken om naar de tandarts te gaan of maanden mijn schoenen niet kan aandoen omdat ik maar geen gaatje vind om eens naar de schoenmaker te gaan. En… ik ga mijn vrije dag de donderdag nemen en niet de woensdag… en die donderdagen daar kijk ik nu al naar uit.

  6. Sedert onze KleineMan naar school gaat, ben ik op woensdag thuis. En ja, speciaal voor de kinderen op woensdag (zo heeft hij toch tenminste 1 dag waarop hij zijn broodnodige middagdutje kan doen en ook GroteMan zie ik glunderen als ik zeg dat hij op woensdag niet naar de opvang moet). In de voormiddag probeer ik er echt me-time van te maken (en neen, aan het huishouden kom ik niet), in de namiddag werd er al heel veel geknutseld en af en toe een spelletje gespeeld, en zo lukt het best vind ik. En nu moet ik net zoals elke hierboven geen verlof meer nemen om met de kinderen eens naar de tandarts of de kapper te gaan, nieuwe schoenen of kleren te kopen ….
    En ja, ik ben ervan overtuigd dat mijn kinderen ook goed groot zullen worden met naschoolse opvang en kampen in de vakantie. Ik ben zelf ook een kind van fulltime werkende ouders en zie, ik heb daar precies niets aan over gehouden (of misschien wel, maar merk ik het zelf niet)🙂

  7. Oh, idem. Helemaal idem. Je bespaart mij een blogpostje waar ik al efkes mijn hoofd over aan het breken was!😉
    Ik denk vooral dat elke moeder moet doen wat goed aanvoelt.
    Heb al dikwijls commentaar gekregen op het feit dat ik tijdens de week zo weinig thuis ben. Maar elke avond mag ik een vrolijk meisje groeten. Ik ben er van overtuigd dat ze de nodige aandacht en liefde krijgt en die hoeft niet noodzakelijk van mij of haar papa te komen.

  8. Ik herken je post heel goed…
    Iedereen moet inderdaad doen waar hij zich goed bij voelt en buiten het occasionele moment van schuldgevoel (als ik echt eens te laat thuis kan zijn) bevalt het voltijds werken mij nog steeds heel erg. Overigens heeft ons financieel putje na onze verbouwingen dat ook wel nodig.
    Ik ben ook kind van hardwerkende ouders, maar mits de juiste opvang (en zolang blijkt dat ze zich daarbij goed voelen) lijkt dit mij helemaal geen probleem – ik kwam alleszins nooit iets te kort!
    Maar de dag dat blijkt dat Kleine Prins er enigszins last van zou ondervinden, is de keuze ook snel gemaakt, hoor.

  9. Heel erg herkenbaar! Het is allemaal zoeken naar een evenwicht dat voor jou persoonlijk het beste werkt denk ik, dat ligt voor iedereen anders, alles zal altijd zijn nadelen en voordelen hebben. Ik heb mijn werk ook nodig en ben niet gemaakt om voltijds thuis te zijn (wat trouwens ook verdomd hard werken is, daar ben ik zeker van!), en toch heb ik soms schuldgevoelens tov mijn kleine vent, zeker als hij weer als allerlaatste in de crèche zit. Dat ik elke dag lang onderweg ben van en naar het werk (in totaal toch tussen 1u45 (geen file) en 2u30 (file)) maakt het wel moeilijker en zorgt hier voor flink wat eeuwig terugkerende twijfelmomenten: dichter bij huis werken (maar hier zijn weinig jobs die aansluiten bij wat ik nu doe, en ik vind wat ik nu doe erg leuk) of wat dichter bij het werk wonen (maar dan woon je ver van vrienden, familie,…). Dat moet ik dus nog in evenwicht zien te krijgen…

  10. Moh! Zo herkenbaar zeg😉 Maar ’t is zoals je zegt: ik moet mezelf ook niets wijsmaken dat ik dat zou kunnen, zo voltijds thuisblijven. Allergrootst respect voor wie dat wel doet, we stellen dat soms ook te rooskleurig voor. Terwijl ik weet: mijn moeder was wel altijd thuis voor ons, ik vond dat heel fijn, maar eigenlijk had die ook niet veel tijd over, ik herinner me dat ze constant bezig was. Maar mijn grote voornemen dat ik wou worden zoals mijn moeder en elke dag om half vijf zou klaarstaan met boterhammen met choco heb ik dus al moeten laten varen🙂

  11. Hier gaat de papa binnenkort gebruik maken van ouderschapsverlof. En dit vind ik pas hemeltergend: toen ik even thuisbleef voor de kinderen, was dat maar normaal. Maar een vader die dit doet, die vangt zowel kritiek als lofbetuigingen – ‘normaal’ is het alleszins niet in de ogen van velen.

  12. Ik blijf thuis met mijn twee dochtertjes, een keuze die we bij hun geboorte bewust maakten en waar ik nog geen dag spijt van heb gehad. Ze varen er wel bij en het komt de rust en stabiliteit van idereen hier ten huize zeker ten goede.
    En ja, je betaalt er een prijs voor. Opoffering staat centraal… op vlak van financiën, materiële zaken, tijd hebben voor jezelf, sociale contacten etc… Maar dat zijn allemaal dingen die voor mij niet veel belang hebben in vergelijking met het leven dat wij nu leiden.

    En begrijp me niet verkeerd, ieder maakt de keuzes die passen bij zijn gezin en daar heb ik alle respect voor. Maar vreemd genoeg merk ik dat ik in mijn omgeving veel verantwoording moet afleggen over het waarom ik liever hele dagen met mijn kinderen bezig ben ipv iets aan te vangen met mijn diploma en hen naar de opvang te brengen. Een paar decennia geleden, was het net andersom. Niet verwonderlijk dat moeders aan beide kanten van de keuze evenveel twijfelen…

  13. Pingback: Etterbakkie | Nike

Geef een reactie

