Oppas voor zieke kinderen

Gisteren wou ik voor het eerst beroep doen op de oppas voor zieke kinderen van de mutualiteit. Maar dat was buiten het (buik)griepvirus gerekend. Er was al een wachtlijst van zes kindjes. Ik mocht er nog bij, maar de kans dat er plaats zou vrijkomen was nihil. Dan hakt een mens eens knopen door…

Want eerlijk, ik laat mijn (zieke) kindertjes niet graag achter in de handen van onbekenden. Deze mensen zijn ongetwijfeld goed opgeleid, maar ’t is toch een vreemde in je huis. En dat huis is niet eens zo belangrijk, ’t zijn de kindertjes die mijn dierbaarste bezit zijn. Zeg nu zelf: als je ziek bent, vlei je je toch het liefst aan de borst van je moeder (tussen 0 en 12 jaar welteverstaan. Zelf verkies ik heden ten dage de hariger borst van mijn wederhelft)? Maar moeder moet werken en heeft geen zin om nu al haar verlof op te souperen. Hét moment dus om eens van deze service gebruik te maken. Enfin, de volgende keer zal er rap genoeg zijn. Mijn zoon zijn lief is al geveld door buikgriep. Benieuwd hoelang hij zelf nog overeind blijft.

Oh, en ik vind dat mama’s van kinderen jonger dan een jaar recht moeten hebben 10 dagen familiaal verlof, zonder loonsverlies en zonder dat uw verlof van het volgende werkjaar in gedrang komt. Wa peisde?

10 thoughts on “Oppas voor zieke kinderen

  1. ik doe mee met dat voorstel maar vrees dat 10 dagen in ons geval nog te weinig is…
    die dienst van de mutualiteit is ook maar beperkt tot 100 uur per jaar en dat is ook zeer weinig
    en als al die dingen “op” zijn, wat moet je dan???

  2. Ik stem vóór!!!! In Gent heb ik die CM-dienst ook nog geprobeerd maar ze waren telkens overbezet. Ik vind het ook abnormaal dat die aantal dagen niet recht evenredig met het aantal kinderen is. Want zeg nu zelf? Met 2 heb je toch altijd meer kans op een ziek kindje? En als die dagen idd op zijn (vakantie kan ik in het onderwijs niet nemen) moet je verlof zonder wedde nemen, zeker? Al een geluk dat er grootouders zijn …

  3. Heeft niet iedereen recht op 10 dagen familiaal verlof per jaar? Of is dat enkel bij ons? Het is wel onbetaald, maar staat los van je ‘gewoon’ verlof.

    Maar ik ben ook wel voorstander van familiaal verlof dat betaald is en zelfs wat meer is dan 10 dagen… Oh, en niet alleen voor mama’s! Papa’s mogen ook wel thuisblijven bij een ziek kind🙂

    1. Ja, ik heb daar ook recht op , maar dat is onbetaald en het heeft consequenties voor je verlof het volgende werkjaar.
      Dus, ik zou het wel tof vinden moest het betaald zijn. Beter nog: de eerste 10 dagen betaald, de volgende 10 onbetaald. Of, nu we toch bezig zijn: vaneerstekeer 20 betaald! Want ik kom met gemak aan 20 dagen, denk ik.

  4. Bij ons in de buurt bestaat er ook een oppasdienst via een intergemeentelijke vereniging, op helemaal dezelfde manier geregeld als bij CM. Zeker eens uitpluizen of er nog andere instanties zijn die dit ook doen in jullie regio.

    1. Maar allez, dan hebben ze mij op de personeelsdienst verkeerd ingelicht! Ze moedigen ons altijd aan om verlof of overuren te nemen in plaats van familiaal verlof, omdat dat niet meetelt in de berekening van je verlof. Kijk, ik ga mijn vandaag toch nog ne keer goed informeren. Bedankt voor de info!

  5. Wat ook erg is: als je deeltijds werkt, heb je geen recht op 10 dagen familiaal verlof, maar op een aantal dat evenredig is met je werkregime. Alsof ik tegen mijn kind kan zeggen dat ze enkel op woensdag ziek mag worden!

Geef een reactie

