Verplichte kost

Gisteren een les ‘Levensreddend handelend bij kinderen’ gehad met een paar heel fijne vrienden, collega blogsters en werkmaatjes. Blijkt dat verstikking één van de meest voorkomende ongevallen is bij kleine kinderen. De les komt dus geen moment te laat. Brokjes eten vergt oefening, zo blijkt. De verstikkingsdood lijkt nooit veraf.

Wie het lot wil tarten kan zijn bloedjes Duyvisnootjes voederen. Of Napoleonspekken. Of laat ze in de orale fase eens spelen met knikkers. Ge kunt gegarandeerd uw Heimlichmaneuver oefenen dan. Ik kan alleen maar hopen dat het ons niet overkomt. Zo’n acute situatie is ongetwijfeld flippen, maar een beetje basiskennis EHBO kan levens redden. Ze zouden het moeten verplichten zelfs, een cursus EHBO. Voor iedereen die ouder of grootouder wordt. Ik heb mij alvast voorgenomen om mijn, weliswaar beperkte, kennis jaarlijks op te frissen. Want op twee jaar tijd vergeet een mens veel.

7 thoughts on “Verplichte kost

  1. Klinkt inderdaad zeer interessant. Zat me deze week nog te bedenken dat ik geen idee heb hoe ik het zou moeten aanpakken als onze meid dreigde te verstikken.
    Toen ze pas 4 weken was kwam ze eens in ademnood door slijmpjes en toen heb ik volledig fout gereageerd. Enfin, ze leeft dus nog en heeft niets overgehouden aan het feit dat mijn eerste reflex erin bestond haar dooreen te schudden…
    Zouden er daar geen demonstratiefilmpjes over bestaan?

  2. miro eet graag zo van die krokante bollekes voor in de soep en af en toe krijgt hij ook een vreemde kleur😉 maar gelukkig heb ik nog geen zotte toeren moeten uithalen om hem te redden

Geef een reactie

