Pesthumeur

Elke zaterdag sta ik op met een pesthumeur. Het begint al in bed. Ik word er chagrijnig van de vooruitzichten. Zijnde: kuisen, was opplooien, strijken, boodschappen doen, koken. Bwèek. Het aanschouwen van mijn living en keuken bij daglicht komt mijn humeur meestal ook niet ten goede. De zaterdag is een verloren dag. Geen tijd voor mezelf, geen tijd om uit te rusten, geen tijd om eens de stad in te trekken. En ik hààt het! Dus verzet ik me tegen alle huishoudelijke verplichtingen. Met een zeer hoog knorrigheidsgehalte als gevolg.  

Ik zou alles met aandacht kunnen doen. Ik zou kunnen ‘ontmoeten’. Aanvaarden. Ik ben zo vertrouwd met deze ‘trucjes’, maar mijn koppigheid wint altijd. En zo slaag ik erin om elke zaterdag te verpesten. Werkpuntje, me dunkt.

18 thoughts on “Pesthumeur

  1. Wij hebben een kuisvrouw ingeschakeld…
    Zij komt elke week een paar uurtjes en zo vallen de karweitjes de zaterdag wat lichter…
    ’t Is echt zijn geld waard en oh zo heerlijk om één keer per week thuis te komen en te zien dat alles spik en span ligt (ook al duurt het maar 10 minuten met zo twee bengels in huis)! Courage! Binnen een paar jaar helpen ze allemaal mee ;-)!

  2. Wat ik vroeger in het pré-kuishulptijdperk vaak deed wat op vrijdagavond (als de kinderen net in bed lagen) nog in actie schieten. Met wat hulp van de echtgenoot kreeg ik altijd de beneden snel gekuist tegen een uur of 11 à 12u. Ik was dan wel kapot maar op zaterdag kon ik wel goedgezind aan de dag beginnen (want schoonmaken met kinderen in de buurt dat is een hel).
    Verder is collect-and-go shopping ook een aanrader. En als je begint te strijken als de kinderen weer heel vroeg wakker zijn, ben je ook snel klaar.
    Hopelijk volgende week een opgewekt zaterdaghumeur! Toi toi toi!
    En ja, als de kinderen groter zijn, dan rijd je op zaterdag rond om kinderen bij de tekenacademie af te zetten, om ze nadien naar de zwemles te brengen om je daarna in allerijl naar een verjaardagsfeestje te haasten😉.

  3. Meer taakjes naar een weekavond verzetten?
    Onze weekend zijn tegenwoordig ook niet zo leuk. De was doen en op de kindjes letten terwijl Bjeurn in ’t huis gaat werken.
    Volgend jaar wordt alles beter

  4. Ilse heeft veel tips die ik ook vaak toepas. ’s Avonds nog dweilen als ze al in bed liggen. Idem voor wassen/was opplooien. En strijken doe ik ook vaak op zaterdag of zondagochtend als de kinderen tv kijken.
    Boodschappen doen op vrijdagavond is ook een aanrader. Zo na 8 uur is er nauwelijks nog iemand. Of zaterdagochtend al om 8.30u.
    Hopelijk helpt het was, wat het weekend met een pesthumeur beginnen lijkt me echt niet leuk. Zou een koffietje bij Simon Says helpen?

  5. Dienstencheques! Collect and Go! Strijken terwijl je kijkt naar een tv-programma dat je 8 weken geleden opnam. Koken voor 2 dagen! En vooral: de boel de boel laten, op tijd en stond🙂

  6. Ik doe helemaal wat Ilse doet, sinds september, en dat scheelt écht waar de wereld … De poetshulp komt 4 uurkes op maandagmiddag en doet eerst de strijk (het beste deel, vind ik persoonlijk) en dan de kuis. Ik moest heel wat overwinnen bij mezelf (mijn man zeurde er al jaren om, voor ’t gemak), een vreemde in huis, maar het is het allemaal dik waard, ik zweer het u. Eén keer per week thuiskomen in spic&span-huis, zoals Nathalie zegt … De rest van de week moet je enkel wat “onderhoudswerken” uitvoeren. En dan op vrijdagavond schiet ik ook vaak wat extra in gang, om de zaterdagmorgen rustiger uit dat bed te kunnen klimmen. De collect&go op vrijdagavond is ook een aanrader, dat is wreed lang open, ge hebt meer courage want ’t is weekend en je moet de zaterdag niet langer die ellendige kassa-files trotseren.
    Het huishouden blijft een eeuwige sleur, maar het hélpt, echtig plechtig !

  7. Meiske toch, luister eens goed naar al die goede raad hierboven.

    En als je dan een kuisvrouw hebt en een ander voor jou laat shoppen af en toe eens een strijkske zet ipv alles op zaterdag te proppen, dan blijven er nog altijd tal van klusjes over. Daarom niet op zaterdag, ook gewoon in de week en op zondag enzo.
    Bij mij heeft het jaren geduurd om het te aanvaarden, niet elke keer met een gezicht tot op de grond te lopen omdat ik weer moest strijken, bijvoorbeeld. En ik liet ook altijd alles aanslepen tot ik uuuuuren moest werken om alles goed te krijgen. Maar het is me gelukt, ik ben nu helemaal zen. Ik zet een leuk muziekske op en begin eraan. En ik geniet ervan om echt een opgeruimd huis te hebben en te zien dat er geen strijk meer ligt. Om te weten dat ik bijna niet meer naar de winkel moet voor de rest van de week. Om een lege wasmand te zien en te weten dat ik nu écht niets meer in de machine kan steken. Dit weekend heb ik zelfs urenlang vrijwillig, omdat ik daar zin in had, de bureau een lenteschoonmaak gegeven. Vrijwillig! Dat zou vroeger niet waar geweest zijn. Probeer er u over te zetten, probeer het positieve ervan te zien, het leven wordt dan écht een stuk fijner. En het is hard werken ja, het zo leren zien. Maar als het je eenmaal is gelukt, ga je zoooo content zijn!

  8. Hier weiger ik in het weekend huishoudelijk werk te verrichten (behalve de noodzakelijke dingen natuurlijk). Wij hebben ook een poetshulp en shoppen op een weekavond ook via collect-and-go. En de was doe werk ik weg op weekavonden of op mijn vrije dagen (ik werk natuurlijk maar halftijds, heeft ook z’n voordelen ;-))

    En idd, zaterdag vm rij ik naar ballet, turnen en nm naar het zwemmen. En daarna hou ik me enkel en alleen bezit met kidsentertainment.

    (mijne man werkt in het weekend wel aan het huis, maar er moet iemand zijn die de kids bezighoudt, he…)

    Dus geen nieuwe tips, maar ze werken wel!

  9. Ja, beetje zelfde als hierboven. Collect en go, of boodschappen op vrijdagavond. Strijken gebeurt bij mij op zondagmorgen om 7u30 terwijl de kinderen even tv mogen kijken en was opplooien om 21u voor de tv. En zo heb ik toch wel wat tijd voor mezelf ook in ’t weekend!

  10. Meisjes, bedankt voor de tips.
    Die poetsvrouw, daar wacht ik al lang op. Eerst moest ik de wederhelft overtuigen, nu staan we al meer dan een half jaar op een wachtlijst. Gent blijkt een probleemzone te zijn voor poesthulp. Geduld oefenen, dus.
    Collect & go doen we, maar niet elke week. We proberen ook een beetje prijsbewust te shoppen en gaan elke week naar den Aldi. Bovendien vind ik de yoghurt daar heel erg lekker. En op zaterdag ga ik graag eens verse vis of vlees halen in de Aula of De Vis. Van zelfkwelling gesproken. Dat kan efficiënter, ik geef het toe.
    En strijken/was opplooien zou ik inderdaad ’s avonds kunnen doen, maar om half negen vallen mijn ogen toe. Dat ‘schone slapertje’ van me, weet je wel.

    1. Ik stond ook meer dan een half jaar op een wachtlijst voor poetshulp bij Partena. Toen was ik het beu en contacteerde ik Randstad. Na 2 weken had ik al een poetsvrouw! Ik woon ook in Gent, maar bij hen was dat blijkbaar geen probleem…

  11. Misschien ook nog een tip bij al de rest, in afwachting van je poetshulp, als je strijkmand echt niet meer overzichtelijk is, eens een mand binnensteken in een strijkcentrale ofzo. Je kan daar ook betalen met dienstencheques. Overlaatst lagen er hier 18 hemden en 6 broeken van de wederhelft te lachen naar mij, ‘k heb ze in een mand gedropt, kapstokken erbij, binnengebracht en twee dagen later mocht ik alles netjes gestreken, opgehangen en met een plastiekske erover gaan ophalen.
    En neen, ‘k voelde mij er gelijk niet slecht over😉

Geef een reactie

