Lessen voor een geslaagde donderdag

Ik worstel met het voltijds werken. Ik krijg het niet gebolwerkt, werken en kinderen en huishouden. Bovendien moeten we ’s nachts nog heel vaak ons bed uit voor de jongsten. Dus besliste ik om een tijdje 4/5de ouderschapsverlof te nemen. Gisteren had ik mijn eerste vrije donderdag. En ik heb nog wat lessen te leren:

  • plan je donderdag niet eivol
  • erger je niet aan een vuil huis of een rommelig aanrecht
  • begin vooral niet te kuisen
  • laat je geen klusjes aanpraten door de wederhelft
  • ga de kinderen even laat afhalen als op werkdagen
  • voel je niet schuldig

Volgende week op het programma: zen!

10 thoughts on “Lessen voor een geslaagde donderdag

  1. Moeilijk hé. Ik heb 10 maanden 4/5 gewerkt met de vrijdag als vrije dag. Slechtste idee ooit: ik probeerde telkens mijn huishouden tip top te krijgen voor het weekend en ondertussen voldoende aandacht te geven aan dochterlief. Bovendien voelde ik me ambetant omdat ik die werkdag moest missen (mijn werklast verminderde niet in evenredigheid). Als ik ooit die resterende 5 maand opneem, wordt het een maandag. Dan trek ik me hopelijk minder aan van die dingen. Zen!🙂

  2. Oh, zo herkenbaar! Ik nam dat jarenlang op woensdag. Dan was dat op die drie uur rennen van hier naar daar met de baby/peuter erbij. Allesbehalve ontspannen.
    En dan die collega’s die op dinsdagavond zeiden: “Ah, je hebt weer congé, morgen.’
    Grrr. Ik had soms met plezier eens geruild. Dat zou hen de ogen wel openen.
    Dus ja, ik ken het probleem. Zen, volgende week, ik doe mee.

  3. Oh, erg hè. Ik werkte parttime, zo’n 18 uur in de week na de geboorte van Pinda en in die uurtjes dat ik thuis was was ik zo druk bezig met het huis op orde, boodschappen, koken, alles om maar te zorgen dat manlief niet zoveel/niets hoefde te doen als hij thuiskwam na wel een hele dag werken, ik voelde mij schuldig dat ik wel ‘lekker’ thuis was. Maar mijn quality time met Pinda schoot erbij in, en dat was nu juist de reden van parttime werken. Ergens in je hoofd moet een knop om, en het duurde even voor ik hem vond!

  4. ZO herkenbaar, hier is het een woensdag, de kleinste is een hele en de oudste een halve dag thuis. Ik ben gestopt met dingen te doen op die woensdag, ik neem OUDERSCHAPSverlof om bij de kinderen te zijn. Er kwam alsnog een kuisvrouw na 1 jaar 4/5de, en zo is het goed.

  5. donderdag is wel de beste dag om vrij te nemen vind ik: je hebt maar maximaal drie werkdagen achtereen te werken en dan lijkt het alsof je weekend begint al. je moet dan alleen nog een klein dagje terug naar het werk. Vrijdag is een dag na een vrije dag en je kan ’s ochtends al weer zeggen dat het ‘straks weekend’ is…🙂

  6. ik heb de woensdag vrij. De ene week doe ik de jongste naar mijn ouders zodat ik een ochtend vrij heb. ik laat de oudste altijd nog op school eten zodat mijn ochtend wat langer duurt. En de week dat de jongste bij oma is, doe ik iets leuks met de oudste in de namiddag. De week dat de jongste thuis is halen we na het middagdutje de oudste op van school en gaan we dan eens langs bij een of andere meter… dan kunnen de kindjes spelen en ik bijbabbelen….. ik kuis, strijk, etc nooit op woensdag. De woensdagen zijn me-time en om mijn sociaal leven wat op te krikken :-))

  7. Let ook op voor de valkuil dat je je (bureau)werk, dat je anders in 5 dagen deed, nu op 4 dagen mag afwerken. (afhankelijk van welke job je doet natuurlijk, maar bij mij was dat zo)

Geef een reactie

