Doe minder, leef meer!

Eind september liep mijn ouderschapsverlof af. Sindsdien ben ik terug voltijds aan de slag. Het valt me zwaar. Misschien is deze periode niet representatief – denk verbouwingen & kleine kinderen – maar ik ben mezelf aan het voorbijhollen. Daarom trok ik mijn stoute schoenen aan en ging ik tijdskrediet vragen. En, juicht allen, het is goedgekeurd. Vanaf 1 januari ga ik 4/5 werken voor de komende vijf jaar. Juicht nogmaals!

Ik heb mijn vrije dag op donderdag, want ik wil tijd voor mezelf. Bovendien moesten er compromissen gesloten worden. Vrije dag = geen poetsvrouw. Dus wordt donderdag ook wel kuis- en was- en strijk-halve-dag. Oké, kuisen is vervelend, maar hoe zalig is het niet om te kunnen werken in huis zonder een jammerende peuter aan je been? En zonder een helpende (lees: vertragende) kleuter in je kielzog? En kom, mijn lat ligt niet hoog. Het moet niet gelekt liggen. Het devies A clean house is a sign of a wasted life indachtig, moet er minstens een halve dag overschieten voor dolce far niente. Ik zal ook wat meer tijd op het meditatiekussen moeten doorbrengen, want in januari begint het postgraduaat mindfulness waarvoor ik me heb ingeschreven. En met het postgraduaat komen ook de plannen voor de verdere toekomst. Een mens moet kunnen dromen, nietwaar?

7 thoughts on “Doe minder, leef meer!

  1. Postgraduaat mindfulness? Daar wil ik wel eens wat meer over horen. Sinds de mindfulness madam hier er de brui aan gaf, is het gedaan met het wekelijkse meditatiegroepje, en ik mis het echt.
    Geniet van dat tijdskrediet. Ik ben gewoon voor een 4/5e gegaan omdat je voor tijdskrediet minstens 5 jaar bij dezelfde werkgever moet werken. Toen ik voor de beslissing stond was dat nog niet het geval en ondertussen zal ik nog veel geduld moeten oefenen om terug aan 5 jaar te raken, maar ik ben blij met mijn gewone 4/5e al zat ik vandaag op mijn vrije dag wel meer dan een halve dag in meeting bij een klant. Gelukkig wacht volgende week: vakantie en heb ik nog ergens in een schuif 3 maand ouderschapsverlof zitten (waar ik ooit zeker nog van zal profiteren ….)
    Trouwens als je in bent voor een tasje thee ergens donderdag of vrijdag, dan geef je maar een seintje want wij maken Gent onveilig😉

  2. Het postgraduaat mindfulness wordt georganiseerd door de Arteveldehogeschool. Het is een opleiding van anderhalf jaar. Het is niet de bedoeling psychotherapeuten af te leveren, maar na de opleiding kunnen de ‘studenten’ zelfstandig mindfulnesstrainingen geven of mindfulness integreren binnen de context van hun beroep. Ik zou heel graag iets doen met mindfulness voor verpleegkundigen en artsen en bij uitbreiding voor alle medewerkers van een ziekenhuis. Ik heb ook interesse in het integreren van mindfulness in de oncorevalidatie. En wat me ook erg leuk lijkt is mindfulness en opvoeding. Enfin, ik ben hier en daar al wat plannen aan het smeden. De opleiding loopt tot juni 2013. Ik hoop natuurlijk dat ik het tot een goed einde kan brengen, maar ik heb er alvast heel erg veel zin in!
    Meer info vind je hier: http://www.arteveldehs.be/file.asp?filetype=doc/07/012/003/mindfulness_11-13folder_website.pdf
    Voorwaarde om in te schrijven: de 8 weken training gevolgd hebben en meditatie-ervaring hebben. Je moet een motivatiebrief schrijven en dan volgt er nog een toelatingsgesprek.

  3. 4/5 is geweldig! Ook al is het maar één extra dagje, het is een wereld van verschil, vind ik. Ik weet niet of ik het nog zou kunnen missen.

    Geniet ervan! En superveel succes gewenst met je toekomstproject!

Geef een reactie

