Over een andere boeg

Vrouwen zijn sterk, dat weten wij allemaal ;-) Maar er zijn grenzen aan onze superkrachten, zo blijkt. Na weken kwakkelen ben ik begin deze week uiteindelijk toch gesneuveld. Een simpel buikbeestje heeft me helemaal onderuit gehaald. Leuk is anders, maar laat het een les in zelfzorg zijn, denk ik dan.

En zo heb ik eens zitten denken over hoe ik het leven wat kan vergemakkelijken. Weekmenuten bijvoorbeeld. Zo hoef ik niet elke avond meer naar de winkel, maar kan ik in het weekend al de meeste benodigdheden in huis halen. Voor wie het interesseert, de archieven vindt u hier.

Het scheelt mij ook al 10 minuten per dag dat er in onze straat, op nog geen minuut van mijn deur, een warme bakker is. En dat warm mag je heel letterlijk nemen, want als ik om 7 u mijn brood ga halen, dan is het nog lekker lauw. Vers brood op de plank, ’t is een genot.

Verder ga ik me nog meer oefenen in het ‘ont’moeten. Niets moet. Vanaf nu doe ik alleen nog wat ik graag doe. Ik zal dus wat vaker nee zeggen. Bovendien hoef je de leuke dingen niet eens zo ver te zoeken, ze zitten onder je neus.

Besparen staat hier ook hoog op de agenda. Niet omwille van de crisis. Maar het nieuwe huis heeft ons al heel wat centen gekost, dus een beetje voorzichtig zijn kan geen kwaad. Geen besparing op de basisbehoeften, maar gewoon twee keer nadenken bij andere aankopen. Mezelf in de zij poken als ik met iets in mijn handen sta. En vragen: ‘Heb je dat wel nodig? Eerlijk?’ Bovendien hebben we al rommel genoeg. Dat is met de verhuis nog maar eens gebleken. Ja, Leo Babauta zit er voor iets tussen. En zij dus ook.  

En het mag ook wat gezonder, zegt het binnenste. Teveel suikers de laatste tijd. Tja, comfort food nodig zo nu en dan. Ik merk het niet zozeer op de weegschaal, maar ik zie het in de spiegels van pashokjes, alwaar mijn uitdijende bovenbenen me al menig zweetaanval hebben bezorgd. Niet alleen de esthetiek is belangrijk, ook de gezondheid speelt. Maanden uit een bakske eten (geen keuken, remember) doet de darms geen goed, moet u weten. De eerste stap naar een gezonder leven is al gezet. We hebben een keuken, dus komt er weer vers voer op tafel. Nu nog wat discipline kweken en van de zoetigheid afblijven.

Hij zegt het mooi om te besluiten:

You live experiences, you do things you’re passionate about, you spend time with people you love.

Meer moet dat niet zijn. Al moet er wel klik gemaakt worden in die hoofden van ons.

5 thoughts on “Over een andere boeg

  1. weer iemand met het welbekende verbouwen-kleine-kinderen-en-dan-nog-werken-syndroom geen paniek, helemaal normaal, ge komt er wel door, ’t komt allemaal wel goed.
    Leve de goei voornemens

Geef een reactie

