Waarom ik nog geen e-reader heb

Deze boekenworm twijfelt ook nog een beetje, maar deze vriendin heeft em een week en is er al serieus aan verknocht. Een e-reader, mensen. Ik blijf terughoudend. Ik heb Liens nieuwe exemplaar daarnet gezien. En ’t is een wijs ding. Maar toch….De pro’s en contra’s op een rijtje:

  • Het is een milieuvriendelijker alternatief dan een boekenkast vol boeken en dat is momenteel het enige argument pro e-reader.
  • Hoewel, het is ongetwijfeld ook handiger in bed. Pro 2.
  • Het schijnt wreed gemakkelijk te zijn voor mensen met een bril, maar ik ben bijziend en kan dus wel boeken lezen zonder bril.
  • Past in uw sjakosj. Tja, mijn boeken ook. Ik stem de grootte van mijn sjakosj af op het boek dat ik lees. Ge kunt veel gratis krijgen. Oké, maar luistert. Ik droom van een boekenkamertje. Zo’n ruimte vol boekenkasten, volgestouwd met het beste leesvoer, waar ik me kan terugtrekken om in alle rust te genieten van de literatuur. Voor zo’n kamertje moet ge sparen, natuurlijk. Dus ga ik niet naar de bib. Ik koop mijn boeken. Stomme investering kan je denken, maar ik hou van boeken. Ik wil ze hebben. Lenen doe ik enkel als ik vermoed dathet boek me niet zo zal bekoren. Ook de lichtere lectuur (chicklit of thrillers) ontleen ik in de bib of bij vrienden. Als blijkt dat het dan toch een erg goed boek is, dan ga ik het alsnog kopen. Dus een boekenkast op een schijfje, dat vind ik niet zo aanlokkelijk. Geef toe, het spreekt véél minder tot de verbeelding dan mijn toekomstig boekenkamertje.
  • Winkelen in de boekhandel hoeft met een e-reader ook niet meer. Jammer, want niets gaat toch boven het zintuiglijke genot van een vers boek?
  • En het stukje geschiedenis dat boeken met zich meedragen. Mijn Murakami die bijna in de Egeïsche zee verdween en daar nog steeds de sporen van draagt. Mijn Tolkien die bijna werd verslonden door onze poes Xiao hu in Taiwan. Het boek met de liefdesverklaring aan mijn adres in de bib. Het prentenboek uit mijn kindertijd dat nu ook Tristan erg kan smaken.
  • Bovendien vind ik het erg vreemd om centen te geven aan iets dat je niet echt in handen krijgt. Zo digitale dingen, da’s precies lucht. Maar dat zal wel aan mij liggen. Ik heb dat met muziek ook. Niets boven een ouderwetse CD met een boekske bij.

Ik ben me ervan bewust dat ik ooit wel zal zwichten onder de groepsdruk. Binnen x aantal tijd leest iedereen op een e-reader. Ondertussen spaar ik rustig verder voor mijn kamertje.

9 thoughts on “Waarom ik nog geen e-reader heb

  1. Ik heb me een Kindle gekocht, samen met Lien. Oké, door omstandigheden heb ik hem nog niet, maar ik ben er wel al blij mee. MAAR ik begrijp jou ook. Ik hou van boeken, van hun kleurrijke kaft, van hun blaadjes, van de geur van een nieuw boek, van boekenkasten en ernaar staren om te zien welk boek ik nog eens wil herlezen.
    Ik koop te veel boeken waarvan ik na het lezen besef dat ik ze nooit meer ga herlezen. Dat ze eigenlijk toch ZO goed nu ook niet waren. En ik heb al meer dan genoeg boeken, dat ook wel, mijn boekenkasten puilen uit.
    Maar ik nooit meer boeken kopen? Zijt ge zot!!! Boeken met foto’s en prenten koopt ge sowieso op papier. Boeken voor kindjes ook, aja. Alleen romans hoeven voor mij zo niet meteen op papier te zijn, maar eerlijk, er zijn toch nog meer dan genoeg boeken over die ik WEL mag/kan/wil kopen…

  2. Voor mij is het een én-én verhaal.
    Er is een e-reader onderweg naar onze kerstboom en het schijnt dat mijn naam erop zal staan. Zal ik daarom geen echte boeken meer kopen? Neen, ik spaar ook voor zo’n kamertje (voor mij een zolderkamertje met een grote zetel, veel kussens en een goed espresso-apparaat.) Maar evengoed wil ik ook makkelijk boeken kunnen meenemen. Ik zeul elke dag boeken mee, soms twee of drie omdat ik vaak boeken tegelijk lees. Daar zit het gemak voor mij. ’s Avonds boeken lezen in bed zonder mijn lief wakker te houden met het nachtlampje. Ik zal blijven rondsnuisteren in boekenwinkels, maar jammer genoeg kan dat niet altijd. Nu kan ik ook ’s avonds boeken kopen én er onmiddellijk in duiken. Enfin, ik zie het als een hele fijne aanvulling waardoor ik alleen nog maar nog meer zal lezen.

  3. Mijn e reader heeft internetverbinding(amazon kindle) dat heb ik bij een boek nog niet meegemaakt. en hij leest je voor als je geen zin om te lezen hebt. en veel boeken zijn gratis; die zonder auteursrechten :))

  4. Ik kan me hier helemaal in vinden. Als ik een sjacoche koop zorg ik er ook voor dat er een boek in past. En dat boekenkamertje is bij ons voorlopig een boekengang, maar we zijn goed op weg.😉

Geef een reactie

