Wat als je een dochter had gehad?

Wat als ik een dochter had gehad, vraagt Soetmin. Awel, dan was ik ongetwijfeld even gelukkig geweest als met mijn zonen. Hoewel ik altijd een lichte voorkeur heb gehad voor jongetjes. Sowieso wou ik altijd graag een jongen als eerste kind. En toen ook Myrddin een jongen bleek te zijn, heb ik een vreugdesprongetje gemaakt. Tja, een jongensmama, ik.

Waarom die voorkeur voor jongens? Awel, ik vind kleine jongetjes übercute. Ze zijn stoer, maar tegelijk breekbaar, onbeholpen en lief. Kleine jongenslijfjes zijn om op te eten. Die knokige knietjes, die stevige handjes, het brede borstje, het sterke poepje. Bovendien heb ik het niet zo voor meisjesspeelgoed. Ik ben altijd blij dat ik de roze pagina’s in de Dreamlandbrochure mag omslaan.  En het piratenschip dat Tristan voor zijn verjaardag kreeg, vind ik trouwens best decoratief. De jongens van Tristans leeftijd zijn ook net iets minder kattig dan de meisjes. Ze uiten hun ongenoegen of boosheid  op een andere, meer tactloze of fysieke manier. Pas op, dat keur ik ook niet goed, maar die onderhuidse  commentaren van de meisjes zijn vaak behoorlijk raak. Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat wat ze zeggen vaak echt bedoeld is om te kwetsen. En dat vind ik niet zo’n fijne eigenschap.

Ach, had ik meisjes gehad, dan zou ik hier waarschijnlijk een lofrede hebben afgestoken over mijn dochters. Over hoe fijn het is, meisjes onder elkaar. Een beetje nuancering is hier dus op zijn plaats.. Ik hou van jongens, omdat ik ze heb.

Er wordt mij regelmatig gevraagd of ik nog een derde wil. En dan kijkt men mij met zo’n blik van medelijden aan, want ja: “Wil je niet graag nog een meisje?” Alsof een gezin met 2 jongens niet compleet is. Alsof een vrouw perse een dochter moet. Bah nee, antwoord ik dan vastberaden. “Ook niet om te gaan shoppen?”, vragen ze dan. Nee, want zelf ben ik trouwens ook niet zo’n meisjemeisje. En het enige dat echt belangrijk is, denk ik dan,  is dat je een fijne relatie hebt met je kinderen. Dat je goed kan babbelen, dat er warmte, vertrouwen en liefde is. Humor en creativiteit. Respect en ruimte voor ontwikkeling. Dat je elkaar met een half woord verstaat. En daar zit geslacht voor niets tussen, toch?

13 thoughts on “Wat als je een dochter had gehad?

  1. En tegelijkertijd zijn het allemaal clichés hè. Ik prijs me gelukkig met een dochter die nooit van roze gehouden heeft, die nauwelijks met poppen of barbies gespeeld heeft, die véél directer is in haar communicatie dan mijn zoon, en die op dezelfde manier shopt als ik: naar de winkel om wat ze nodig heeft, niet slenteren, niet keuren, geen uren rondhangen, maar straight to the point en dan naar huis. Grappig toch?

  2. Heel herkenbaar, ik ben ook ongelooflijk tevreden met mijn twee zonen, als echte jongensmama. En ik lach er soms mee dat ik mijn latere leven in totale eenzaamheid ga doorbrengen, omdat die zonen dan toch meer naar hun schoonfamilie trekken. Zeggen ze allemaal. Eerlijk, ik was telkens opgelucht toen ik hoorde dat ik een zoon kreeg, want ik vrees dat ik een dochter gewoon niet zou aankunnen. Zeker niet als ze wat mee heeft van haar moeder🙂

  3. Jaja natuurlijk helemaal waar!
    Jongens zijn de max en geslacht is helemaal niet zo belangrijk, maar ik ben stiekem alvast nu al aan het duimen voor een vrouwelijk exemplaar de dag dat we er weer aan beginnen. Het zal wel zijn!

    Mijn vraag was eerder een oefening in inbeelding. Wat als. Wat zou haar naam geweest zijn, was het dan een tomboy of een mathildatje uit Roald dahl of een balletmeisje. Zou het thuis de jongens tegen de meisjes zijn en zouden jullie spleetje/ piemeltjes conversaties moeten voeren? Ogen toe en fantaseren, zoals kindjes dat zo goed kunnen.

  4. Ik ben heel blij met mijn twee dochters want ik vind jongenskleren en jongensspeelgoed meestal niet zo mooi of zelfs ronduit lelijk. En meisjes zijn uiteraard veel schattiger. In die zin heb ik soms zelfs wat medelijden met jongensmama’s🙂
    Maar het is gelijk ge zegt: iedereen denkt ook dat ik niet gelukkig kan zijn met twee meisjes, dat daar nog een jongen moet bijkomen. Laat maar zitten🙂 Ach wat, als ik twee jongens zou gehad hebben of twee meisjes, ik zou ook wel gelukkig zijn. Want het allergrootste cliché geldt ook: als ze maar gezond zijn.

  5. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat het niet het geslacht is van je kind dat bepalend is voor het energieniveau, maar het karakter. Iedereen gaat er altijd van uit dat twee jongens de hél is, dat het energiepeil continu through the roof zit. En dat meisjes braaf met hun poppen zitten te spelen. My ass! Het ultieme voorbeeld ben ik zelf: ik ben altijd een beetje een extraverte tomboy geweest, mijn jongere broertje was een zacht en introvert kereltje. Nah.

  6. Ik zag mezelf ook als een jongensmama. Bij nummer 1 was dat perfect, maar toen nummer 2 een meisje bleek te zijn, heb ik me toch ook wel even afgevraagd wat ik nu toch met een meisje moest gaan doen. Het is goedgekomen met mijn gedachten over dat meisje🙂
    Goh, alle situaties zijn ok, als je ze maar graag ziet.

Geef een reactie

