Mijn parrain

Even radiostilte hier in de zwartste week van 2012 tot nu toe. Een mens denkt voorbereid te zijn op het afscheid als de geliefde in kwestie al enige tijd verzwakt en ziek is. Het verdriet is er evenwel niet minder om.

Ik was mijn grootvaders enige kleinkind. Ik was zijn oogappel, hij mijn opperbeste parrain. We zagen elkaar graag, wij. En we hebben het nooit voor elkaar verzwegen. Ik ben erg dankbaar voor de tijd die we de laatste weken nog samen hebben doorgebracht. Veel werd er niet meer gezegd, maar we straalden genegenheid en liefde uit. Meer moet dat niet zijn.

Ik ben blij dat hij nog een mooie laatste week heeft gehad op de palliatieve eenheid van AZ Sint-Jan in Brugge. Dat hij op zijn kamer, met het kanariepietje voor de deur, nog wat rust heeft kunnen vinden. Zondag heeft hij ons bezoek nog heel bewust meegemaakt. Tussen de korte dutjes door sprak hij Tristan en Myrddin nog met krachtige stem toe. Ik zag hoe gelukkig hij was, met al zijn nakomelingen om hem heen. Het moet gezegd, voor mij is dat een heel fijne herinnering, hem zo gelukkig weten op zijn laatste dag. Het is een beeld dat ik nog lang zal koesteren: parrain, bijna rechtop in bed, met een onaangeroerd taartje op het tafeltje, maar met een tevreden glimlach.

Maar dat hij nooit meer aan mijn kindjes zal kunnen snuffelen, dat doet me ontzettend veel pijn….

16 thoughts on “Mijn parrain

  1. In deze haastige tijden is dat niet simpel maar maak er tijd voor echt … slow motion … langzaam aan niets forceren … kom maar eens tot jezelf … besteed de kindjes uit en las een pyjama dag in … gewoon niets doen … van de zetel naar de kast … laat de wereld maar eventjes draaien zonder jou … ! Veel moed dikke knuf en sterkte
    xxx Sofie .

Geef een reactie

